تلاش برای ساخت واکسن موثر هاری

به گزارش سیناپرس، ویروس هاری سالانه جان ۵۹ هزار نفر را می گیرد که بسیاری از آنها کودک هستند. برخی از قربانیان، به ویژه کودکان، خیلی متوجه نمی شوند که در معرض بیماری قرار گرفته اند. به طور گسترده درمان بیماری هاری در دسترس نیست و میانگین هزینه ۳۸۰۰ دلاری غیرقابل تصوری را برای اکثر مردم در سراسر جهان ایجاد می کند.

بنابراین، واکسن هاری، به جای درمان، گزینه ای بسیار مقرون به صرفه تر و آسان تر است. اما این واکسن‌ هاری یک جنبه منفی نیز دارد که شما را مادام العمر محافظت نمی کند. شما باید هر سال حیوانات خانگی خود را واکسینه کنید. در حال حاضر، واکسن هاری برای انسان و حیوانات اهلی از ویروس کشته شده ساخته می شود.به گزارش سیناپرس، اما این فرآیند غیرفعال ‌سازی می ‌تواند باعث بدشکل شدن مولکول ‌ها شود، بنابراین این واکسن‌ ها شکل مناسبی را به سیستم ایمنی نشان نمی‌ دهند.

دکتر اریکا اولمان سافایر (Erica Ollmann Saphire) پژوهشگر این مطالعات و تیم تحقیقاتی او یک تصویر متفاوت از گلیکوپروتئین ویروس هاری را در شکل آسیب ‌پذیر آن به نام تریمریک به اشتراک می ‌گذارد.

هروه بورهی (Hervé Bourhy) یکی دیگر از محققان این پژوهش می گوید: گلیکوپروتئین هاری تنها پروتئینی است که هاری را در سطح خود بیان می کند، به این معنی که هدف اصلی خنثی کردن آنتی بادی ها در طول عفونت خواهد بود.

سافایر می افزاید: هاری کشنده ترین ویروسی است که ما می شناسیم. با این حال، دانشمندان هرگز سازماندهی مولکول سطحی آن را مشاهده نکرده ‌اند. درک این ساختار برای ساخت واکسن‌ها و درمان ‌های مؤثرتر و درک چگونگی ورود هاری و ویروس‌ های دیگر مانند آن به سلول ‌ها مهم است. دانشمندان دقیقاً نمی ‌دانند که چرا واکسن‌ های هاری محافظت طولانی ‌مدتی ارائه نمی‌ کنند، اما می ‌دانند که تغییر شکل پروتئین‌ های آن یک مشکل است.

به گفته پژوهشگران، گلیکوپروتئین می تواند بین شکل های پیش فیوژن یعنی قبل از ترکیب شدن با سلول میزبان و پس از همجوشی متغیر باشد. همچنین می تواند از هم پاشیده شده و از ساختار تریمر که در آن سه نسخه در یک بسته با هم قرار می گیرند به یک مونومر یعنی یک کپی تنها، تغییر کند.

این تغییر شکل به هاری نوعی شنل نامرئی می دهد. آنتی‌ بادی‌ های انسانی برای تشخیص یک مکان واحد روی پروتئین ساخته شده ‌اند. وقتی پروتئینی برای پنهان کردن یا جابجایی تغییر شکل می ‌دهد، آنتی‌ بادی‌ ها نمی ‌توانند آن را دنبال کنند. اما مطالعه جدید تصویری از شکل صحیح گلیکوپروتئین برای هدف قرار دادن و محافظت از بدن به دانشمندان می دهد.

ساختار سه بعدی جدید چندین ویژگی کلیدی را برجسته می کند که محققان قبلا ندیده بودند. نکته مهم این است که این ساختار دو قطعه کلیدی از ساختار ویروس به نام پپتیدهای همجوشی را نشان می دهد که در حالت واقعی ظاهر می شوند. این دو توالی پایین گلیکوپروتئین را به غشای ویروسی متصل می کنند، که در طول عفونت به سلول هدف می ریزند. بدست آوردن یک تصویر پایدار از این سکانس ها بسیار سخت است.

اکنون که دانشمندان دید واضحی از این ساختار ویروسی دارند، می ‌توانند واکسن ‌هایی طراحی کنند که به بدن بگوید چگونه آنتی ‌بادی ‌هایی برای هدف قرار دادن ویروس بسازد. محققان معتقدند که سیستم ایمنی به جای قرار گرفتن در معرض چهار شکل پروتئین مختلف، واقعاً باید فقط یکی از آنها را ببیند و این امر می تواند منجر به تولید واکسن های بهتری شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.