وقت گذراندن با سگ ها، استرس دانش آموزان را کم می کند

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جدید که از طریق بررسی سطوح کورتیزول بزاقی کودکان توسط دانشگاه لینکلن بریتانیا انجام شده است، مداخلات درمانی با کمک سگ ها می توانند منجر به کاهش قابل توجه استرس در کودکان عادی و کودکان دارای نیازهای ویژه شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عوامل استرس زا می تواند تأثیرات نامطلوبی بر یادگیری، رفتار، سلامت و تندرستی کودکان در طول عمر آن ها داشته باشد. به گزارش سیناپرس، تاکنون چندین رویکرد مختلف برای کاهش استرس در مدارس مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله یوگا، تمرکز حواس، مدیتیشن، فعالیت بدنی، مداخلات سبک آموزشی و مداخلات به کمک حیوانات.

در مطالعه ای جدید در همین خصوص، محققان سطوح هورمون استرس کورتیزول را در بزاق 105 کودک هشت تا نه ساله در چهار مدرسه معمولی در بریتانیا و همچنین 44 کودک در سن مشابه از هفت مدرسه با نیازهای آموزشی ویژه در انگلستان ردیابی کردند. 

کودکان به طور تصادفی به سه گروه مداخله با سگ، گروه مدیتیشن و گروه کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله با سگ، شرکت کنندگان به مدت 20 دقیقه با یک سگ آموزش دیده و نگهدارنده تعامل داشتند. به گزارش سیناپرس، گروه مدیتیشن نیز شامل یک جلسه مدیتیشن آرامش 20 دقیقه ای بود. این جلسات دو بار در هفته به مدت چهار هفته انجام شد. ضمنا برای گروه کنترل، هیچ کدام از موارد فوق در نظر گرفته نشد تا مقایسه ها به درستی انجام شوند.

نتایج نشان داد که مداخلات به کمک سگ و وقت گذراندن بچه ها با این دوست قدیمی بشر، منجر به کاهش قابل توجه سطح کورتیزول در کودکان هم در مدارس عادی و هم در مدارس با نیازهای ویژه می شود. 

محققان فوق می گویند: مداخلات انجام شده به کمک سگ می‌توانند به طور موفقیت‌آمیزی سطح استرس را در کودکان مدرسه‌ای کاهش دهند و این موضوع می تواند توسط واحدهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های جالب در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا