ساخت لوزالمعده به کمک سلول های بنیادی

به گزارش سیناپرس، محققان با تکیه بر ویژگی های سلول های بنیادی موفق به ابداع روشی شدند که می تواند به نیاز برخی از افراد مبتلا به دیابت برای تزریق انسولین پایان دهد. در واقع لوزالمعده افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، انسولین کمی تولید کرده یا اصلاً انسولین تولید نمی کند.

به همین دلیل محققین درمان جدیدی موسوم به PEC-Direct  ابداع کردند که می تواند این مشکل را حل کند. نتایج این مطالعه جدید نشان داد میزان پپتید C یا همان ماده‌ای که لوزالمعده در کنار انسولین تولید می ‌کند در افرادی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد.

به گزارش سیناپرس، پپتید C و انسولین به طور همزمان از پانکراس به مقدار تقریباً مساوی آزاد می شوند، به این معنی که اندازه گیری پپتید C می تواند نشان دهد که بدن چقدر انسولین می سازد. این اولین بار است که افزایش قابل توجهی در پپتید C در بیماران دیابتی نوع ۱ با استفاده از درمان مبتنی بر سلول های بنیادی نشان داده شده است.

این درمان می تواند به نیاز افراد مبتلا به دیابت به استفاده از تزریق منظم انسولین به خود و حمل وسایل حجیم پایان دهد. PEC-Direct همچنین خطر کاهش تصادفی قند خون به سطوح خطرناک را که ممکن است در هنگام تزریق انسولین اتفاق بیفتد، پایین می‌آورد.

PEC-Direct چگونه کار می کند؟

دستگاه جدید حاوی یک کیسه سلول های پانکراس مشتق از سلول های بنیادی است که پس از کاشت در بدن به سلول های بالغ تولید کننده انسولین تبدیل می شوند. به گزارش سیناپرس، غشای باز دستگاه اجازه می دهد تا رگ های خونی در داخل دستگاه رشد و با سلول ها تماس بگیرند. البته کاربران برای جلوگیری از واکنش ایمنی باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند.

طی این مطالعه، ۱۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۱ که بیماری آن ها حداقل پنج سال قبل از شروع مطالعه تشخیص داده شده بود، درمان با سلول های بنیادی را دریافت کردند. شرکت‌ کنندگان از هیپوگلیسمی بی ‌اطلاع بودند، به این معنی که نمی ‌توانستند بفهمند که چه زمانی سطح قند خونشان خیلی پایین است.

داده های اولیه از یک بیمار نشان داد که میزان پپتید C تولید شده توسط بدن آنها افزایش قابل توجهی دارد که منجر به بهبود توانایی بدن آنها در تنظیم سطح گلوکز خون شش ماه پس از شروع استفاده از PEC-Direct شد.به گزارش سیناپرس،  از آن زمان، افزایش سطح پپتید C در چندین بیمار به همراه کاهش متوسط سطح قند خون طی سه ماه گذشته تا 1.5 درصد ثبت شد. بیماران همچنین شاهد کاهش ۷۰ درصدی میزان انسولین مورد نیاز برای تزریق و مصرف بودند.

به گزارش سیناپرس، دکتر ماناسی سینها جایمن (Manasi Sinha Jaiman)، مدیر ارشد پزشکی ViaCyte Inc در این رابطه می ‌گوید: نتایج نشان می دهد که درمان جایگزینی مبتنی بر سلول های بنیادی پتانسیل کنترل گلوکز خون را داشته و می تواند روزی نیاز به تزریق یا دوز خارجی انسولین را برطرف کند. 

شرح کامل این پژوهش در نشست سالانه اخیر انجمن غدد درون ریز ENDO 2022، ارائه شده است.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا