نویدی برای درمان دیابت نوع 1

به گزارش سیناپرس، محققان شرکت ViaCyte, Inc نشان می دهند که یک درمان مبتنی بر سلول های بنیادی تحقیقاتی به نام   PEC-Direct که توسط همین شرکت توسعه یافته و برای عمل به عنوان جایگزین پانکراس طراحی شده است، می تواند قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پرخطر کنترل کند. 

این مطالعه نشان داد که پپتید C در بیماران متعددی که از این درمان جدید استفاده می‌ کردند، از نظر بالینی افزایش‌ داشته است. 

پپتید C ماده ‌ای است که همراه با انسولین در پانکراس یا لوزالمعده ساخته می ‌شود. این پپتید و انسولین به طور همزمان و تقریباً به مقدار مساوی از پانکراس آزاد می شوند، بنابراین اندازه گیری پپتید C می تواند نشان دهد که بدن چقدر انسولین می سازد.

به گزارش سیناپرس، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در نهایت، توانایی تولید انسولین را جهت کنترل سطح قند خون از دست می دهند. بیماران باید مرتباً انسولین تزریق کنند که این مسئله می تواند با خطر کاهش تصادفی قند خون به یک سطح خطرناک همراه باشد.

دستگاه PEC-Direct به گونه ای طراحی شده است که یک منبع طولانی مدت و پایدار انسولین برای تنظیم سطح گلوکز را فراهم می کند. این دستگاه شامل یک کیسه حاوی سلول های لوزالمعده مشتق شده از سلول های بنیادی است. به گزارش سیناپرس، این سلول ها پس از کاشت دستگاه در بدن به سلول های تولید کننده انسولین برای تنظیم سطح گلوکز تبدیل می شوند. برای جلوگیری از واکنش ایمنی نیز، بیماران داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند.

این روش درمانی مختص بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پر خطر است که ممکن است به دلیل عواملی مانند نوسانات شدید قند خون که کنترل آن دشوار است، در معرض عوارض حاد قرار بگیرند. به گزارش سیناپرس، مطالعه فوق شامل 10 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 بود که نمی دانستند قند خون آن ها به مقدار زیادی پایین می آید. این وضعیت با عنوان ناآگاهی هیپوگلیسمی شناخته می شود. 

داده های اولیه از یک بیمار، پیشرفت هایی در کنترل قند خون، شش ماه پس از کاشت PEC-Direct را نشان داد. از آن زمان، افزایش سطح پپتید C در بیماران متعددی، همراه با کاهش HBA1C (آزمایش خون که میزان قند خون را در سه ماه گذشته اندازه گیری می کند) تا حد 1.5 درصد، مشاهده شد.

محققان اظهار داشته اند: نتایج ما، حاکی از آن است که درمان جایگزین مبتنی بر سلول های بنیادی، پتانسیل فراهم کردن قند خون کنترل شده را دارد و می تواند نیاز به تزریق انسولین را از بین ببرد. 

این مطالعه همچنین نشان می دهد که ادامه بهینه سازی PEC-Direct نویدبخش یک درمان عملکردی برای دیابت نوع 1 است.به گزارش سیناپرس، این نتایج تحقیقاتی در ENDO 2022 نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در آتلانتا ارائه شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا