کشف شاخصی برای تشخیص زودهنگام ضعف عضلانی در بیماران کلیوی

به گزارش سیناپرس،بیمارانی که در مرحله نهایی بیماری کلیوی قرار داشته و تحت همودیالیز نگهدارنده یا اصطلاحا MHD قرار می گیرند، اغلب با سوء تغذیه و مشکلی به نام سارکوپنی که نوعی آتروفی اسکلتی عضلانی بوده و مرگ و میر را افزایش می دهد، دست و پنجه نرم می کنند.

کشف رابطه طولانی مدت بین سوء تغذیه و سارکوپنی به دلیل فقدان یک استاندارد تشخیصی برای سلامت یا وضعیت تغذیه، محققان را متحیر کرده است.

اکنون دانشمندان دانشگاه متروپولیتن اوزاکای ژاپن با استفاده از یک شاخص خطر تغذیه ای مناسب و عینی که در ژاپن توسعه یافته است، رویکرد جدیدی را برای تشخیص زودهنگام سارکوپنی در بیماران MHD یافته اند.

به طور معمول، بررسی سوءتغذیه در بیماران MHD شامل ابزارهای غربالگری تغذیه‌ای پیچیده است که اغلب به ارزیابی‌های ذهنی معاینه‌کنندگان نیاز دارد که همین، آن ها را زمان‌بر و غیرقابل تکرار می‌کند. اما تیم تحقیقاتی از یک شاخص جدید به نام شاخص خطر تغذیه ژاپنی (NRI) بدین منظور استفاده کرده اند.

به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، نمره NRI از چهار متغیر عینی و معمول اندازه گیری می شود، یعنی کراتینین، کلسترول تام، آلبومین سرم و BMI. اگر نمره NRI بالا باشد، نشانه سوء تغذیه در بیمار است.

سارکوپنی با از دست دادن توده عضلانی، قدرت و عملکرد مشخص می شود. محققان داده‌های مربوط به نمرات NRI، توده عضلانی، قدرت عضلانی و عملکرد فیزیکی 315 بیمار MHD را جمع‌آوری کردند که بر اساس امتیازات NRI به گروه‌های کم خطر، متوسط و پرخطر تقسیم شدند.

بیمارانی که توده عضلانی کم همراه با قدرت عضلانی کم یا عملکرد فیزیکی پایین داشتند، مبتلا به سارکوپنی تشخیص داده شدند. کسانی که هر سه شرایط را تجربه می کردند مبتلا به سارکوپنی شدید در نظر گرفته شدند.

محققان بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل مشاهده کردند که سوء تغذیه به سارکوپنی کمک می‌کند و این کار را از طریق کاهش توده عضلانی، قدرت و عملکرد فیزیکی بیماران MHD انجام می‌دهد. علاوه بر این، نتایج فوق نشان دهنده سودمندی امتیاز NRI به عنوان ابزار تشخیص سارکوپنی است.

آن ها می گویند: یافته‌های ما امتیاز NRI را به عنوان یک ابزار ساده و عینی غربالگری تغذیه‌ای برای تشخیص زودهنگام سارکوپنی نشان می‌دهد. همچنین رابطه قابل توجه بین سوء تغذیه و سارکوپنی که در مطالعه ما یافت شد، نشان دهنده نیاز به استراتژی های درمانی با هدف قرار دادن وضعیت تغذیه ای برای جلوگیری از شروع و پیشرفت سارکوپنی هستند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه معتبر علوم تغذیه، Frontiers in Nutrition منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه