کاهش احساس خستگی پس از تزریق واکسن کرونا

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ‌ای که روی موش ‌ها انجام شد، تزریق زیر پوستی واکسن ‌های کووید-۱۹ ممکن است اثرات نامطلوب پس از واکسیناسیون مانند خستگی را کاهش دهد، در حالی که همچنان پاسخ‌های مشابهی در سیستم ایمنی ایجاد می‌ کند.

در حال حاضر، واکسن‌های مبتنی بر mRNA مربوط به کووید-۱۹ به عمق ماهیچه‌ ها تزریق می‌ شوند که به آن تزریق عضلانی می ‌گویند. یک نوع جایگزین تزریق جدید، تزریق زیر پوستی نامیده می شود که در آن یک سوزن کوتاه می تواند دارو را در بافت بین پوست و عضله تزریق کند.

به گفته محققان، علیرغم اثربخشی بالای واکسن‌های کرونا مبتنی بر mRNA، با وجود اثربخشی بالا معمولا با اثرات نامطلوب پس از واکسیناسیون مانند خستگی همراه است.

به گزارش سیناپرس،این مطالعه نمونه‌ های خون افراد واکسینه شده برای کرونا را تجزیه و تحلیل و ویژگی‌ های مولکولی متمایز مرتبط با افزایش احتمال خستگی پس از واکسیناسیون را شناسایی کرد. در ادامه، آزمایش‌ ها روی موش‌ ها نشان داد که تغییر استراتژی تزریق واکسن می ‌تواند به طور بالقوه چنین اثرات نامطلوبی را کاهش دهد.

در این راستا انگ اونگ اوی (Eng Eong Ooi) یکی از محققان این مطالعه از سنگاپور گفت: این مطالعه اولین بینش را در مورد اساس مولکولی یک عارضه جانبی ارائه می دهد که بسیاری افراد پس از واکسیناسیون mRNA تجربه کرده اند. اوی در بیانیه ای گفت: امیدواریم این یافته مطالعات بیشتری را برای درک کامل مکانیسم های پشتیبان عوارض جانبی مرتبط با واکسن را موجب شود و در مجموع به تولید واکسن های قابل تحمل تر کمک کند.

به گفته محققان، اثرات نامطلوب پس از واکسیناسیون ممکن است بر تمایل افراد برای واکسینه شدن یا دریافت دوز تقویت کننده تأثیر بگذارد و تلاش ها برای کاهش شیوع و شدت کرونا را با مشکل مواجه کند.

برای بهبود درک، محققان نمونه خون ۱۷۵ کارمند مراقبت های بهداشتی را که واکسن فایزر را دریافت کرده بودند تجزیه تحلیل کردند.

محققان از نمونه‌ های خون برای تجزیه و تحلیل فوری از بیان ژن هر شرکت‌ کننده، یا اینکه کدام ژن‌ها روشن یا خاموش هستند، استفاده کردند. بررسی ها نشان می دهد که افرادی که پس از واکسیناسیون میزان خستگی متوسط تا شدید را تجربه کردند، به احتمال زیاد بیان پایه ژن های مرتبط با فعالیت سلول های T و سلول های کشنده طبیعی را داشتند.

محققان همچنین دو استراتژی مختلف تزریق واکسن را در موش‌ها آزمایش کردند. برخی از موش‌ها واکسن را از طریق تزریق عضلانی دریافت کردند یعنی همان روش فعلی برای بیماران انسانی که در آن واکسن به عضلات تزریق می ‌شود. موش های دیگر یک تزریق زیر پوستی دریافت کردند که در آن واکسن به بافت زیر پوست تزریق می شود.
به گزارش سیناپرس، موش هایی که واکسن زیر پوستی دریافت کردند در مقایسه با موش هایی که واکسن عضلانی زدند، پاسخ های سیستم ایمنی را نشان دادند که با احتمال کمتری برای عوارض جانبی مانند خستگی مطابقت داشت. با این حال، محققان افزودند، به نظر نمی رسد که تزریق زیر پوستی اثرات محافظتی واکسیناسیون را به خطر بیندازد.

شرح کامل این آزمایش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Biology منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه