بررسی علمی یک سندروم ناشناس و مرگبار؛

مهمترین دلیل مرگ ناگهانی نوزادان کشف شد

کد خبر : 132348 شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 11:36:33

تیمی از پژوهشگران در پی انجام یک مطالعه جدید و پیشگامانه موفق شدند دلیل مرگ نوزادان در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا به اختصار، SIDS را دریابند.

به گزارش سیناپرس، یکی از ر ایج ترین دلایل مرگ و میر نوزادان در جهان، مرگ ناگهانی در خواب به دلیل قطع تنفس است. در این شرایط که از آن با عنوان سندرم مرگ ناگهانی نوزادان یاد می شود، نوزاد به خواب عادی فرو رفته و به دلیل قطع شدن تنفس و بدون محرک و عامل خاصی جان خود را از دست می دهد.

محققان بیمارستان کودکان وست مید (Westmead) در سیدنی استرالیا دریافتند که کاهش سطح آنزیمی خاص به نام بوتیریل کولین استراز (BChE)  می ‌تواند عملکرد نادرستی را توضیح دهد که باعث می ‌شود برخی از نوزادان به دلیل قطع تنفس در خواب دچار وحشت شده یا بمیرند.

برای سال‌ها، متخصصان پزشکی مشکوک بودند که سندرم مرگ ناگهانی نوزادان ناشی از نقص در بخشی از مغز است که برانگیختگی ناشی از خواب و تنفس را کنترل می ‌کند. آنها این نظریه را مطرح کردند که اگر تنفس نوزاد در هنگام خواب متوقف شود، این نقص باعث می شود کودک از خواب بیدار نشود.

پژوهشگران این نظریه را با تجزیه و تحلیل نمونه‌ های خون خشک شده ۷۲۲ نوزاد که در آزمایش پاشنه نوزاد گرفته شده بود تأیید کردند. در این میان ۶۵۵ مورد از آزمایش ‌ها مربوط به نوزادان سالم، ۲۶ مورد از نوزادانی بود که به دلیل این سندرم   و ۴۱ آزمایش متعلق به نوزادانی بود که به دلایل دیگر فوت کرده بودند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دریافتند که نوزادان درگذشته به دلیل سندرم مرگ ناگهانی، دارای سطوح پایین تری از BChE هستند، آنزیمی که به دلیل توانایی هایش در سیستم برانگیختگی مغز شناخته شده است.

دکتر کارمل هرینگتون، که این پروژه را رهبری کرد و پسرش را ۲۹ سال پیش بر اثر همین سندرم از دست داده بود درباره موضوع فوق گفت:  ما تا کنون می‌دانستیم چه چیزی باعث عدم برانگیختگی می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، در حقیقت این اتفاق که یک نوزاد ظاهرا سالم بخوابد و بیدار نشود کابوس هر والدینی است و تا به حال هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام نوزاد به دلیل سندرم فوق، تسلیم مرگ شود، وجود نداشت.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  The Lancet's eBioMedicine، منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: زهرا همراز