تولید یک گندم جدید با کیفیت پروتئین بسیار بالا

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان بین المللی روشی را برای تولید گندمی با کیفیت بالاتر کشف کرده اند. این دانشمندان از دانشگاه آدلاید استرالیا و مرکز جان اینس بریتانیا یک محرک ژنتیکی را شناسایی کرده اند که ویژگی های عملکردی گندم را بهبود می بخشد و به طور غیرمنتظره می تواند منجر به افزایش محتوای پروتئین این دانه اصلی غذایی جهان تا 25 درصد شود.

مجریان این پژوهش می گویند: در مورد مکانیسمی که در ورای محرک‌های عملکرد دانه گندم و محتوای پروتئین آن قرار دارند اطلاعات کمی وجود دارد. به گزارش سیناپرس، در این زمینه، کشف ژنی که این دو عامل را کنترل می‌کند، این پتانسیل را دارد که به تولید گونه‌های جدید گندم کمک کند، دانه‌هایی که دارای کیفیتی بالاتر باشند.

از آنجایی که گندم تقریباً 20 درصد پروتئین مصرفی در سراسر جهان را تامین می کند، این تحقیق می تواند به طور قابل توجهی برای جامعه از طریق ارائه غلات با محتوای پروتئین بالاتر و در نتیجه تولید مواد غذایی غنی تر مانند نان و غلات صبحانه سودمند باشد.

به گفته محققان، این کار تحقیقاتی، اولین نمونه شناخته شده ای است که در آن از غربالگری ژنتیکی جمعیت جهش یافته برای شناسایی ژنی استفاده شده است که رشد تولیدمثلی را در گندم کنترل می کند. بینش های حاصل از این تحقیق می توانند به بهبود ارزش غذایی و اقتصادی گندم کمک کنند.

آن ها می گویند: تنوع ژنتیکی که ما شناسایی کردیم باعث افزایش 15 تا 25 درصدی محتوای پروتئین برای گیاهانی که در مزرعه رشد می کنند، می شود. این گونه ها همچنین سنبلچه های اضافی تولید می کنند که به نام خوشه های جفتی شناخته می شوند.

بنابر گفته های این پژوهشگران، ما هنوز افزایش عملکرد را با سنبلچه‌های اضافی تشخیص نداده‌ایم، اما امیدواریم که افزایش عملکرد در گونه‌های پیشرویی که توسط کشاورزان پرورش داده می شوند، رخ دهد.به گزارش سیناپرس، نکته مهم این تحقیق آن است که روش پیشنهادی در آن، عملکرد دانه را قربانی افزایش محتوای پروتئین نمی کند. بنابراین پتانسیل بهتری برای ارائه مزایای اقتصادی برای تولیدکنندگان گندم خواهد داشت.

این تیم پژوهشی انتظار دارد که گونه های جدید گندم در مدت 2 تا 3 سال در دسترس پرورش دهندگان قرار گیرند و در مدت 7 تا 10 سال، مزایایی قابل توجه را برای کشاورزان به ارمغان آورند. به گزارش سیناپرس،گفتنی است یافته های این مطالعه در نشریه معتبر و جهانی Science Advances منتشر شده اند.

نویسنده:محمدرضا دلفیه