سفر به فضا چقدر هزینه دارد؟

به گزارش سیناپرس، اگر می‌خواهید به فضا پرواز کنید، باید جیب‌هایتان پر از پول باشد و حتی در میان افراد فوق ثروتمند جهان نیز شاخص باشید.

در این صورت برای رسیدن به آرزوی خود، چند راه پیش پای شماست. راه تاریخی که توسط اولین گردشگران فضایی مورد استفاده قرار گرفت  از طریق آژانس فضایی روسیه بود که گردشگران طی آن  سوار بر موشک سایوز به فضا رفتند و قیمت هر بلیط حدود ۲۰  میلیون دلار بود. با این روش میلیونر آمریکایی دنیس تیتو اولین توریست فضایی شد.

بر اساس گزارش های رسمی، او در سال ۲۰۰۱ به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کرد. در ادامه، چندین نفر از جمله مارک شاتلورث، میلیونر آفریقای جنوبی در سال 2002، از او پیروی کردند. به گزارش سیناپرس،انوشه انصاری نیز در سال ۲۰۰۶، نام خود را به عنوان اولین زنی که به عنوان یک گردشگر فضایی پرواز کرد، به ثبت رساند.  با افزایش مشارکت بخش خصوصی در این حوزه، گردشگری فضایی به ‌طور در سال ۲۰۲۱ وارد مرحله ای جدید شد. 

شرکت های بلو اوریجین، Blue Origin، ویرجین گالاکتیک Virgin Galactic و اسپیس ایکس SpaceX با ارائه خدمات ارزان‌ تر نسبت به قبل، توانستند مشتریان بیشتری جذب کنند اما هنوز هم قیمت این سفرها بسیار گران‌ بوده و هنوز افراد فوق ثروتمند قادر به تامین این هزینه هستند.به گزارش سیناپرس،برای نمونه هزینه خرید یک بلیط سفر به فضا که از سوی شرکت ویرجین گالاکتیک ارائه می شود حدود ۴۵۰ هزار دلار است.

به گزارش سیناپرس، بررسی ها نشان می دهد این قیمت، کمترین هزینه سفری لاکچری به فضا محسوب شده و قیمت صندلی‌های بلواوریجین و اسپیس ایکس بسیار بیشتر است البته این شرکت ها بر خلاف ویرجین گالاکتیک  که افراد را با هواپیما و شاتل به مدار زمین می برند، از راکت های فضاپیما استفاده می کنند.

گفتنی است قیمت بلیط سفر با بلو اوریجین حدود یک میلیون دلار و هزینه یک سفر با اسپیس ایکس، ۵۵ میلیون دلار است.

چه چیزی باعث افزایش هزینه های پروازهای فضایی می شود؟

کارشناسان پاسخی کوتاه و صریح در مورد اینکه چرا گردشگری فضایی تا این حد گران است، ارائه می‌دهند. باید توجه داشت که نیروی محرکه مبتنی بر واکنش شیمیایی، بزرگترین عامل بالا بودن این نرخ ‌ها است. معادله موشک Tsiolkovsky بیان می کند که مقدار سوخت موشک مورد نیاز برای قرار دادن یک شی در مدار زمین حدود ۱۰ تا ۲۵ برابر جرم آن است. به گزارش سیناپرس، این معادله آنقدر ترسناک است که ناسا آن را «معادله ظلم موشک» می نامد.

در واقع هر چه وزن و جرم بیشتری به فضاپیما اضافه شود، آن فضاپیما به سوخت بیشتری نیاز دارد و در نتیجه سنگین‌ تر می‌ شود. این یک چرخه افزایشی هزینه های پرتاب راکت های فضایی به مدار زمین است که تامین آن مستلزم صرف هزینه های هنگفتی است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که سوخت موشک می تواند جامد، مایع یا گاز باشد. شرکت اسپیس ایکس از اکسیژن مایع و پیشرانه نفت سفید درجه یک موشک RP-1 برای نیرو دادن به موتورهای مرلین استفاده می کند که راکت فالکون ۹ را به فضا می فرستد.

علاوه بر این باید توجه داشت که این هزینه ‌های سوخت به هزینه قابل توجه هزینه ساخت یک موشک نمی‌ رسد. البته موشک های قابل استفاده مجدد هزینه ها را کاهش می دهند، اما هیچ گاه تمامی بخش های این فضاپیماها قابل استفاده مجدد نیستند. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، حمل خدمه به کپسول هایی نیاز دارد که ساخت آن ها نیز گران است. راه اندازی، آموزش نیروی کار و عملیات یک ماموریت نیز مستلزم هزینه هایی هستند که در نهایت بر قیمت بلیط سفر به فضا تأثیر می گذارند.

به گزارش سیناپرس، در این میان مسائل دیگری نیز وجود دارد که بر هزینه ها در صنعت فضایی تأثیر می گذارد. در ۲۳ مارس ۲۰۲۲، اسپیس ایکس اعلام کرد قیمت تمام پرتاب های خود را به دلیل هزینه بالای سوخت و تورم، افزایش داده است. هزینه پرتاب فالکون ۹ حدود  ۶۷ میلیون دلار و مأموریت فالکون هوی ۹۷ میلیون دلار تعیین شد.

ماهواره های کوچکی که تحت برنامه اشتراک سواری به فضا پرتاب می شوند نیز با افزایش قیمت به 1.1 میلیون دلار برای محموله های ۲۰۰  کیلوگرمی و هزینه های اضافی ۵ هزار و ۵۰۰  دلار به ازای هر کیلو افزایش یافتند. در نتیجه، معادله موشک، هزینه سوخت، هزینه ساخت و بهره برداری و مسائلی مانند تورم دلیل گرانی بلیط های گردشگری فضایی است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: slashgear

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا