تشخیص سریع و بدون درد سرطان پوست

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران موسسه فناوری استیونز موفق به طراحی و ساخت ابزار جدید شدند که می تواند نمونه برداری های غیر ضروری را به نصف کاهش داده و غربالگری سرطان پوست را برای پزشکان آسان تر کند. یکی از اعضای ارشد این تیم پژوهشی، دکتر نگار توسلیان، دانشمند ایرانی الاصل است.

در سال‌ های اخیر، تعداد بیوپسی‌ های انجام ‌شده روی بیماران مشکوک به سرطان پوست، حدود چهار برابر سریع ‌تر از تعداد سرطان‌ های کشف ‌شده رشد کرده است.به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می دهد که پزشکان از حدود ۳۰ ضایعه خوش خیم برای بررسی این که آیا این سلول ها سرطانی هستند یا نه، نمونه برداری می کنند. فرآیندی که طی آن پزشکان تکه ‌های کوچکی از بافت را برای مطالعات آزمایشگاهی جدا می ‌کنند.

این عمل زخم‌های دردناکی را برای بیماران ایجاد می ‌کند که گاهی اوقات هفته‌ ها طول می‌ کشد تا بهبود یابد. دستگاه جدید از تصویربرداری موج میلی متری استفاده می کند که اسکنرهای امنیتی فرودگاه نیز از آن برای اسکن مسافران استفاده می کنند.

در این فناوری، بافت سالم امواج را متفاوت از بافت سرطانی منعکس می ‌کند و به پزشکان اجازه می ‌دهد سلول های سرطان را ببینند. برای اینکه این فناوری برای مطالعات بالینی مناسب باشد، محققان از الگوریتم هایی برای ترکیب سیگنال های گرفته شده توسط آنتن های مختلف در یک تصویر واحد با پهنای باند فوق العاده بالا استفاده کردند. این عمل به تصاویر با وضوح بالا اجازه می دهد تا حتی کوچکترین خال یا لک را شناسایی کنند.

به گزارش سیناپرس، این اشعه بدون هیچ ضایعه یا خطر خاصی در حدود دو میلی متر به داخل پوست انسان نفوذ کرده و این فناوری نقشه سه بعدی ضایعات اسکن شده را به پزشکان می دهد. در آزمایش های بالینی در دنیای واقعی توسط ۷۱ بیمار، نسخه رومیزی این فناوری به دقت بین ضایعات پوستی خوش خیم و بدخیم تنها در چند ثانیه تمایز قائل شد.

این دستگاه می تواند بافت سرطانی را با حساسیت ۹۷ درصد شناسایی کند که میزان مشابهی با اکثر ابزارهای تشخیصی درجه یک بیمارستانی است. با این تفاوت که فناوری جدید، نتایج را در چند ثانیه ارائه می‌کند در حالی که نمونه برداری نیاز به انجام آزمایش های چند روزه دارد.

به گزارش سیناپرس، دکتر نگار توسلیان از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: ما سعی نمی ‌کنیم فرایند نمونه برداری را کنار بگذاریم اما می ‌خواهیم ابزارهای بیشتری در اختیار پزشکان قرار داده و به آنها کمک کنیم تا تصمیم ‌های بهتری بگیرند.

شرح کامل این پژوهش و یافته هخای به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز