پایش سلامتی به کمک گازهای بدن

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو مدعی هستند که به کمک ردیاب ‌های سلامتی آینده ‌نگر نصب شده روی فناوری های پوشیدنی،  گازهایی که از پوست شما خارج می ‌شوند، را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

تا به حال، بیشتر دستگاه‌ های تناسب اندام پوشیدنی برای اندازه‌ گیری مواد شیمیایی که هنگام عرق کردن از پوست بیرون می ‌آیند، به سیگنال‌های الکتریکی وابسته بودند. متأسفانه، این سنسورها اغلب به مقادیر زیادی تعریق نیاز دارند تا بتوانند خوانش دقیقی داشته باشند. مطالعه جدید تیم دانشگاه اوهایو نشان می دهد که نسل بعدی فناوری های پوشیدنی باید بتوانند گاز هایی را که در طول تمرین از پوست خارج می شوند، اسکن کنند.

آنتونی آنرینو، متخصص رشته علوم و مهندسی مواد و سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این روش کاملاً غیر تهاجمی بوده و کاملا قابل اعتماد است.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که برخی از ساعت های هوشمند می توانند اندازه گیری های دقیق تری مانند ضربان نبض یا دما انجام دهند، اما محققان امیدوارند که موج بعدی دستگاه های پوشیدنی فراتر از این باشد. این دستگاه‌ها نشانگرهای زیستی مرتبط با اختلالات متابولیک مانند بیماری قلبی و دیابت را تشخیص می‌ دهند.

به گزارش سیناپرس، پلاژیا ایرن گوما (Pelagia-Iren Gouma)  یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشکده علم و مهندسی مواد دانشگاه اوهایو در این رابطه می گوید: تشخیص مسائل بهداشتی از طریق پوست بسیار مهم بوده و هدف نهایی ماست. تا تکمیل این پروژه هنوز چند سالی باقی مانده است. اما در شش ماه، ما باید اثبات مفهوم این فناوری را داشته و تا یک سال دیگر این روش  را در افراد آزمایش کنیم.

این تیم مطالعاتی قصد دارد تا محصول نهایی آنها یک دستگاه کوچک باشد که بتوان در اطراف گوش یا روی ناخن‌ها قرار گیرد زیرادر این مناطق عرق کمتری در مقایسه با بازوها یا قفسه سینه وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، گوما در این رابطه می افزاید: ما در حال توسعه نسل جدیدی از حسگرهای پوست هستیم و این فناوری واقعاً یک استاندارد جدید در پایش سلامتی انسان خواهد بود.

گفتنی است حسگرهایی که ترکیبات آلی (گازها) را بررسی می کنند برای سلامتی و علم چیز جدیدی نیستند. به عنوان مثال، افسران پلیس سال‌ هاست از آزمایش‌ های تنفسی استفاده می کنند تا رانندگان مست را شناسایی کنند. با این حال، این تیم خاطرنشان می کند که این آزمایش ها فقط یک عکس لحظه ای از آن چه در بدن می گذرد ارائه می دهند.

نویسندگان این مطالعه اضافه می‌کنند که نسل بعدی فناوری های پوشیدنی‌ ممکن است قادر به تشخیص میزان خروج اتانول از پوست باشند که یک علامت هشدار دهنده کلیدی برای بیماری ‌های کبدی است. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS One منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا