خطر در کمین کودکانی که بیش از اندازه قند مصرف می کنند

به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل بزرگترین مجموعه داده های غذایی معاصر بریتانیا از کودکان نوپا نشان می دهد که تنها 16 درصد از کودکان 21 ماهه و کمتر از 2 درصد از کودکان 7 ساله، میزان توصیه شده قندهای آزاد را مصرف می کنند.
یک مطالعه جدید که در کنگره چاقی اروپا (ECO) ارائه شد، نشان می‌ دهد که کودکان مصرف بالایی از قندهای اضافی مخصوصا آنهایی که به غذاها و نوشیدنی ‌ها، آب ‌میوه‌ها، عسل و شربت‌ها اضافه می ‌شوند، دارند. به گفته پژوهشگران مصرف قند بسیاری از کودکان از حداکثر مقدار توصیه شده بسیار بیشتر است.

این مطالعه مزایا و خطرات بلند مدت شیرین کننده های رژیمی را در زمینه سلامت و ایمنی عمومی، چاقی و پایداری بررسی می کند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که قندهای آزاد نباید بیش از 10 درصد کالری روزانه را تشکیل دهند و برای سلامتی مطلوب بهتر است 5 درصد کمتر مصرف شوند. این میزان معادل حداکثر 50 گرم یا 12 قاشق چایخوری قند آزاد در روز برای بزرگسالان و 25 گرم یا معادل 6 قاشق چایخوری برای کودکان 7 تا 10 ساله است.

پژوهش های جدید از 2336 کودک در بریتانیا نشان داد که بیش از یک سوم از بچه های 21 ماهه و حداقل 80 درصد از کودکان 7 ساله، بیش از حد توصیه شده از قندهای آزاد در کالری روزانه استفاده می کنند و تنها 16 درصد از خردسالان و 1.5 درصد از کودکان 7 ساله میانگین دریافت قند آزاد روزانه کمتر از 5 درصد را دارا هستند.

نکته مهم این است که یافته‌ ها نشان می‌ دهند که بیشتر قندهای آزاد در رژیم غذایی خردسالان از آب میوه‌ها، ماست‌ها و میوه‌ها تامین می ‌شود. در حالی که در کودکان، منابع اصلی قند آب میوه ها، کیک ها، شیرینی ها و شکلات است.

لیزا هگی (Lisa Heggie) از دانشگاه کالج لندن که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت می ‌گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می ‌دهد که مصرف قند آزاد در اوایل دوران کودکی شروع شده و از توصیه‌ های بهداشت عمومی فعلی فراتر می‌ رود که عمدتاً به دلیل وجود مقادیر بالای قند اضافه شده در رژیم ‌های غذایی مدرن است.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از قندهای مصرفی روزانه کودکان در غذاهای بسته بندی شده و فوق فرآوری شده پنهان است که بسیاری از آنها به عنوان غذای سالم به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال، یک وعده استاندارد غلات صبحانه می تواند تا 13 گرم یعنی معادل 3 قاشق چایخوری قند آزاد داشته باشد و برخی از ماست ها حاوی 15 گرم یعنی تقریباً 4 قاشق چایخوری قند هستند.

به گفته پژوهشگران کودکانی که چاق هستند با خطر ابتلا به چندین بیماری جدی از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌ ها در بزرگسالی رو به رو هستند. شواهد نشان می ‌دهد مصرف کمتر قندهای آزاد می تواند خطر اضافه وزن، چاقی و پوسیدگی دندان ها را کاهش داده و مزایای سلامتی بیشتری در بزرگسالی به همراه خواهد داشت.

به گفته هگی ما باید مطمئن شویم که کودکان به نوشیدن آب به جای نوشیدنی ‌های حاوی قند آزاد تشویق می ‌شوند تا خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش داده و سلامت دندان ‌های کودکان را بهبود بخشد. والدین همچنین می توانند از اطلاعات تغذیه ای واضح تری در مورد غذاها بهره مند شوند تا آنها را از قند پنهان آگاه کنند. 

به گزارش سیناپرس، او در انتها می افزاید: همچنین دولت ها و تولید کنندگان مواد غذایی باید برای کاهش محتوای قند آزاد در غذاها و نوشیدنی ها و فرموله کردن محصولاتی که منابع قابل توجه قند افزوده در رژیم غذایی کودکان مانند ماست، آبمیوه، کیک و شکلات را دارا هستند، اقدامات بیشتری انجام دهند. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: eurekalert
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا