ناباروری مردان در حال افزایش است

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جامع، میانگین تعداد اسپرم در بین مردان غربی در 40 سال گذشته کمتر از نصف شده است. چندین مطالعه دیگر به نتایج مشابهی رسیده اند و آنچه واضح است این است که مردان با بحران باروری روبرو هستند. با این حال، تا همین اواخر، هم متخصصان باروری و هم دانشمندان به شدت بر روی بدن زنان تمرکز داشتند.
به گفته پروفسور سوکس مینهاس (Suks Minhas) مشاور اورولوژیست در امپریال کالج لندن و متخصص باروری مردان، ناباروری از هر هفت زوج یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و تا 50 درصد آن به دلیل یک عامل مردانه است. اگر مشکل باروری وجود داشته باشد، زنان برای درمان‌ های IVF یا فناوری ‌های کمک باروری ارجاع داده می‌ شوند.به گزارش سیناپرس، اما باید اسپرم و تخمک را با هم مورد آزمایش قرار داد چراکه نکاتی وجود دارد که دانستن آنها مهم بوده و به موضوع ناباروری در مردان مربوط می شود.

پروفسور مینهاس در ادامه گفت: ما 25 تا 30 درصد ناباروری مردان را به طور کامل درک نمی کنیم. با این حال، می دانیم که یک درصد از مردان هیچ اسپرمی ندارند. این مقدار به نظر عدد بالایی نیست اما در جمعیت مردان، این تعداد افراد زیادی را شامل می شود.

او در ادامه افزود: ناباروری مردان نتیجه اسپرم آسیب دیده دی ان ای است که به دلیل عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، سیگار، الکل و استفاده تفریحی از مواد مخدر اتفاق می افتد. همچنین مردان بیشتر و بیشتری از استروئیدهای آنابولیک یا داروهای بدنسازی استفاده می کنند که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

به گزارش سیناپرس، ناباروری مردان می تواند ناشی از مشکلات هورمونی، مسائل ژنتیکی، مشکلات ایمنی یا عفونت باشد. البته مردانی هم هستند که ممکن است شیمی ‌درمانی یا رادیوتراپی داشته باشند که همگی می ‌توانند بر باروری تأثیر بگذارند. 

مینهاس می ‌گوید: باروری مردان ممکن است یک نشانگر برای سنجش سلامت عمومی باشد. حدود یک سوم مردانی که تعداد اسپرم کمتری دارند، تستوسترون پایینی دارند. کمبود تستوسترون به خودی خود در درازمدت با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، بنابراین اکنون وقتی مردی را با تعداد اسپرم کم می بینیم، متوجه می شویم که در درازمدت این بیماران ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و همچنین انواع مختلف سرطان باشند. 

پروفسور مینهاس توضیح داد که درمان های در حال تکامل بیشتری برای ناباروری مردان وجود دارد. وی افزود: همچنین درک بیشتری در مورد اینکه چگونه دی ان ای آسیب دیده اسپرم می تواند به استرس اکسیداتیو مربوط شود، به دست آمده که به عدم تعادل مواد شیمیایی در جریان خون مربوط می شود.

به گزارش سیناپرس، مینهاس در انتها متذکر می شود که بررسی این موضوع مهم است زیرا آزمایش‌های قبلی نشان می داد که همه چیز در مردان طبیعی بوده و زنان را برای IVF می فرستاد، اما با درک این موضوع که دی ان ای اسپرم آسیب ‌دیده ممکن است دلیلی باشد که زوج‌ ها نمی ‌توانند به طور طبیعی باردار شوند، می تواند با تغییر در شیوه زندگی و درمان آنتی اکسیدانی به کاهش ناباروری منجر شود.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: inews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا