راهکاری عملی برای افزایش طول عمر انسان

به گزارش سیناپرس، محققان تا کنون راه های مختلفی را برای افزایش طول عمر انسان امتحان کرده اند، به نظر می رسد راز این موضوع در پدیده ای به نام کایمریسم نهفته است. کایمریسم فرآیندی است که شامل ادغام زیگوت ها از دو موجود مختلف برای ایجاد یک ارگانیسم جدید یا یک کایمرا است.

کیمریسم چگونه به افزایش طول عمر انسان کمک می کند؟

اندام های ساخته شده از طریق کیمریسم ممکن است بتواند به انسان کمک کند عمر طولانی تری داشته باشد. در تحقیقات قبلی، آزمایشی برای نشان دادن چگونگی رشد اندام های جدید از طریق کایمریسم انجام شد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان در این مطالعه یک کایمرا موش را برای رشد پانکراس ، مهندسی ژنتیک کردند. هنگامی که دانشمندان لوزالمعده موش را برداشته و توانستند با موفقیت از سلول ها برای سرکوب دیابت در موش ها استفاده کنند.

اگرچه سلول‌های لوزالمعده در موش‌ها رشد کرده بودند، اما باید توجه داشت این سلول ها خالص بوده و فقط حاوی سلول‌های موش بودند و این مساله امکان پیوند عضو را بدون ترس از رد شدن توسط سیستم ایمنی موش‌ها فراهم کرد.
از آنجایی که این تیم پژوهشی توانستند پانکراس جدیدی را از طریق کیمریسم رشد دهند، دانشمندان بر این باورند که امکان رشد سایر اندام‌ های انسان مانند قلب و ریه‌ ها وجود دارد. این امر امکان دسترسی به اندام ‌هایی را برای پیوند در صورت نیاز فراهم می‌ کند و در نتیجه به افزایش طول عمر انسان کمک می ‌کند. 

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت این شاهکار هنوز به طور کامل  قابل استفاده نیست زیرا رشد یک اندام بزرگ و پیچیده مانند قلب به موارد بسیار بیشتری از رشد یک عضو ساده مانند پانکراس نیاز دارد.

با این حال، اخیراً تیم دیگری از دانشمندان توانسته ‌اند سلول‌ های خونی عملکردی را از کیمریسم بین گونه‌ ای تولید کنند و این شاهکار دانشمندان را یک قدم به رشد اندام ‌های پیچیده ‌تر در حیوانات نزدیک ‌تر کرده است.

در این مطالعات تیمی به رهبری پروفسور پان گوانجینگ (Pan Guangjin)و پروفسور لای لیانگژو (Lai Liangxue) توانستند دلیل شکست آزمایش ‌های کیمریسم بین گونه ‌ای انجام شده در گذشته را که شامل ادغام سلول‌ های بنیادی پرتوان انسانی بود، کشف کنند. آن ها همچنین متوجه شدند که مشکل در سلول های بنیادی انسان است.

به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین مشاهده کردند که سلول های بنیادی در مرحله جنینی به دلیل نقص رشد از بین می روند. برای جلوگیری از مرگ سلول های بنیادی انسانی، آن ها ترکیبی از یک ژن ضد آپوپتوز BCL2 و یک فاکتور جدید MYCN را به سلول های بنیادی معرفی کرده و در عین حال آن ها را با سلول های بنیادی حیوان میزبان ترکیب کردند.

این تکنیک به دانشمندان اجازه داد تا سلول ‌های اجدادی خون انسان را از موش ‌های دارای کمبود خون از طریق کایمریسم بین گونه ‌ای با استفاده از hPSCs جمع‌ آوری کنند. لازم به ذکر است که سلول های جمع آوری شده را می توان در آزمایشگاه کشت و سپس به انواع مختلف سلول های خونی تمایز داد.

این مطالعه راهی را برای دور زدن کایمریسم بین گونه‌ ای موفق که شامل سلول ‌های بنیادی پرتوان انسانی است، کشف کرده است. موضوع فوق به نوبه خود راه را برای امکان رشد سلول‌ ها، بافت‌ ها و اندام‌ های انسان در حیوانات دیگر هموار کرده است و در نتیجه کمبود در دسترس بودن عضو برای پیوند در صورت نیاز برطرف می‌ شود.

در خاتمه گفتنی است یافته ‌های این مطالعه نشان می ‌دهد که در واقع دانشمندان راه ‌های جدیدی برای افزایش طول عمر انسان کشف کرده اند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: gilmorehealth

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا