گذار از اقتصاد نفتی به نوآورانه با اکتشاف عناصر کمیاب

در حال حاضر کل منابع اکسیدهای عناصر نادر خاکی جهان ۸۸ میلیون تن برآورد شده است که 31 درصد آن به چین اختصاص دارد؛ این کشور از اواخر دهه 1990، حدود 85 تا 95 درصد از نیاز کل جهان را به عناصر نادر خاکی تامین کرده است. در این بین سهم سایر کشورهای مطرح مانند ایالت متحده آمریکا، استرالیا، هند و مالزی از کل ذخیره به حدود ۲۵ درصد می ‌رسد.

اگر ما نیز بخواهیم در صنعت پیشرفتی حاصل کنیم باید نگاه ویژه ای به عناصر نادر خاکی و کمیاب داشته باشیم؛ عناصری که اکتشاف و استحصال آنها می تواند زمینه ساز گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد نوآورانه باشد.

دکتر منصورقربانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، رئیس انجمن زمین شناسی ایران و مدیر مرکز پژوهشی زمین شناسی پارس آرین زمین در خصوص عناصر نادر خاکی به سیناپرس گفت: این عناصر، زمین شناسی خاص و گسترده ‌ای دارند و بیشتر در سنگ ‌های آذرین( مانند آذرین آلکانی)، دگرگونی و رسوبی یافت می ‌شوند. تاکنون سنگ ‌های آذرین گروه کربناتیت (گونه ‌ای از سنگ‌ های رسوبی) در ایران شناخته نشده‌ اما سنگ ‌های آذرین آلکان و رسوبی در بسیاری از نقاط کشور به وفور یافت می ‎شود.

وی با اشاره به فراوانی عناصر کمیاب نیز اظهارداشت: عنصر ژرمانیم بیشتردر خاکستر و زغال سنگ ‌ها یافت و عنصر لیتیم نیز بیشتر در پگماتیت (یک نوع سنگ آذرین درونی) پیدا می شود. اکنون پگماتیت ‌های فراوانی در برخی از نواحی ایران داریم اما متاسفانه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده ایم.

وی افزود: پگماتیت ‌های ایران باید با توجه به شرایط خاص زمین شناسی شان در کشور مورد مطالعه قرار بگیرند. احتمال اکتشاف عناصر کمیاب در ایران چندان دور از ذهن نیست. این احتمال وجود دارد در برخی از آلکان ها یا کانی های آهن ناحیه بافت که غنی از آپاتیت و مونازیت هستند، این عناصر یافت شود.

قربانی در پایان به سیناپرس گفت: در حال حاضر این عناصر با توجه به مصارف عمده ای که در صنایع خاص خودروسازی، الکترونیکی، شیشه سازی و سرامیک و …. دارند باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. دولت می تواند برخی از پروژه های تحقیقاتی و میدانی زمین شناسی را به دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان واگذار کند. قطعا برخی از این برنامه ها و پروژها پس از انجام کارهای تحقیقاتی و اکتشاف میدانی به نتیجه مطلوب می رسند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا