خطر مرگ ناشی از کرونا سه برابر بیشتر از آنفولانزا است

به گزارش سیناپرس، کووید-۱۹ اغلب با آنفولانزا مقایسه شده و علائم آن در موارد خفیف به چیزی بیش از سرماخوردگی شباهت ندارد اما برای کسانی که عفونت های جدی تری دارند، ویروس کرونا می تواند مرگبار باشد.

بر اساس تحقیقات جدید مشخص شد احتمال مرگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان سه برابر بیشتر از بیماران بستری شده به دلیل آنفولانزا است.

این مطالعه در طول موج اول همه‌ گیری توسط محققان بیمارستان دل مار در بارسلون اسپانیا انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که بزرگسالان مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان در مقایسه با بیمارانی که تحت درمان آنفولانزای فصلی هستند، سه برابر با خطر مرگ در ۳۰ روز و ۹۰ روز پس از ابتلا مواجه هستند.به گزارش سیناپرس، در این میان افراد ۱۸ ساله یا بالاتر که مبتلا به این ویروس هستند نیز نسبت به افراد مبتلا به آنفولانزا، با وجود اینکه جوان ‌تر هستند و بیماری‌ های مزمن کمتری دارند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض و مرگ قرار دارند.

این یافته ‌ها همچنین نشان می‌ دهد که کووید-۱۹ هم با بستری شدن طولانی ‌تر در بیمارستان و هم با مراقبت ‌های ویژه مرتبط بوده و هزینه درمان آن تقریباً دو برابر آنفولانزا است. به گزارش سیناپرس، برای انجام این مطالعه، محققان سوابق پزشکی ۱۸۷ بیمار با میانگین سنی ۷۶ سال را که بین سال‌ های ۲۰۱۷  تا ۲۰۱۹ در پی ابتلا به آنفولانزای فصلی در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند. این داده‌ ها با سوابق ۱۸۷بیمار کرونایی، با میانگین سنی ۶۷ سال که در اولین موج بستری در بیمارستان بستری شده بودند، مقایسه شد. 

یافته های تیم مطالعاتی فوق نشان داد بیماران مبتلا به آنفولانزا نسبت به بیماران مبتلا به کووید، بیماری‌های مزمن و مشکلات انجام فعالیت‌های روزانه بیشتری تجربه کردند، اما کمتر احتمال داشت اضافه وزن یا چاقی داشته باشند.

تجزیه و تحلیل ها همچنین نشان می دهد که کووید-۱۹ با خطر بالاتری از شدت عفونت و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه مرتبط است.

پژوهشگران همچنین دریافتند بیماران مبتلا به کووید بیشتر احتمال دارد که عوارض خاصی از جمله آسیب حاد کلیه، لخته شدن خون، و سندرم دشواری تنفسی متوسط تا شدید را تجربه کنند، که در آن ریه ها نمی توانند اندام های حیاتی بدن را با اکسیژن کافی تامین کنند در مقابل اما بیماران مبتلا به آنفولانزا بیشتر از پنومونی باکتریایی رنج می برند.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، ۱۵ درصد از بیماران کووید در مقایسه با تنها ۵ درصد از بیماران آنفولانزا طی ۳۰ روز پس از بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست دادند. میزان مرگ و میر پس از ۹۰  روز در میان بیماران کرونایی، ۱۹ درصد و در بین بیماران مبتلا به آنفولانزا ، ۶ درصد بود.

تجزیه و تحلیل های بعدی نشان می دهد که بیماران مبتلا به کووید بسیار طولانی تر از بیماران آنفولانزا در بیمارستان بستری می شوند. به گزارش سیناپرس،میانگین هزینه مراقبت های ویژه برای بیماران کووید تقریباً دو برابر بیشتر از بیماران آنفولانزا بوده و هزینه های درمان و آزمایش و خرید از داروخانه نیز در گروه کروناویروس به طور قابل توجهی بالاتر بود.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا