سریع راه رفتن روند پیری را کند می کند

به گزارش سیناپرس، به طور خاص، پیاده روی سریع منجر افزایش طول تلومرها می شود. تلومرها یک ساختار ترکیبی در انتهای کروموزوم ها هستند. اگر چه آنها اطلاعات ژنتیکی را حمل نمی کنند، تلومر ها نقش حیاتی را در حفظ دی ان ای  پایدار بازی می کنند.

دانشمندان تلومرها را سرپوش های انتهایی دی ان ای می نامند و با اندازه گیری این تلومرها می توانند سن بیولوژیکی افراد را محاسبه کنند. به گزارش سیناپرس، هر چه تلومرها طولانی تر باشد، فرد از نظر سن بیولوژیکی جوانتر است که می تواند بسیار متفاوت از سن تاریخی و تولد افراد باشد. 

دانشمندان در تجزیه و تحلیل بیش از ۴۰۰ هزار بزرگسال بریتانیایی دریافتند که سرعت پیاده روی سریع تر در طول زندگی می تواند منجر به ۱۶ سال جوانتر شدن از نظر سن بیولوژیکی شود. این تیم پژوهشی دریافت که راه رفتن سریع، صرف نظر از سایر فعالیت های فیزیکی فرد، منجر به داشتن تلومر های طولانی تر می شود. 

در ادامه محققان توضیح می دهند که هر بار که یک سلول تقسیم می شود، تلومرها کوتاهتر می شوند. در یک نقطه خاص، تلومرها آنقدرکوتاه می شوند که سلول دیگر تقسیم نمی شود. اگر چه ارتباط بین طول تلومر و بیماری هنوز مشخص نیست، دانشمندان می گویند که تولید سلول های سالم به کنترل بیماری های مرتبط با افزایش سن و ضعف کمک می کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که چگونه پیاده روی می تواند مزایای فراوان فیزیکی، ذهنی و اجتماعی دربر داشته باشد.به گزارش سیناپرس، با این حال، تیم تحقیقاتی می گوید این اولین بار است که دانشمندان سرعت راه رفتن را با داده های ژنتیکی مرتبط با طول عمر مقایسه کرده اند.

دکتر پدی دمپسی (Paddy Dempsey) می گوید: این تحقیق از داده های ژنتیکی برای ارائه شواهد قوی برای پیوند علی بین سرعت پیاده روی و طول تلومر طولانی تر استفاده می کند. این پژوهش نشان می دهد که اقداماتی مانند پیاده روی به طور معمول یک روش ساده برای شناسایی افراد در معرض خطر مواجه با بیماری های مزمن یا پیری ناسالم است و شدت فعالیت ممکن است نقش مهمی در بهینه سازی داشته باشد. به عنوان مثال، علاوه بر افزایش پیاده روی به صورت کلی، کسانی که قادر به افزایش سرعت هستند می توانند فواید بیشتری به دست آورند.

محققان دانشگاه لستر قبلا متوجه شده اند که تا ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع در روز می تواند به زندگی طولانی تر منجر شود. همچنین افرادی که پیاده روی می کنند دارای امید به زندگی تا ۲۰ سال طولانی تر از همتایان خود هستند.

به گزارش سیناپرس، تام یاتس (Tom Yates) محقق ارشد این مطالعات و استاد فعالیت بدنی، رفتار و سلامت ماندگار در دانشگاه لستر اضافه می کند که در حالی که ما قبلا نشان داده ایم که سرعت پیاده روی یک پیش بینی کننده بسیار قوی از وضعیت سلامتی است، توانستیم ثابت کنیم که سرعت پیاده روی در واقع باعث سلامتی بیشتر می شود.

در این مطالعه ما از اطلاعات موجود در مشخصات ژنتیکی افراد استفاده کردیم تا نشان دهیم که پیاده روی سریعتر به احتمال زیاد منجر به جوانتر شدن سن بیولوژیکی خواهد شد که توسط تلومر ها اندازه گیری می شود. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Biology منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا