اگر مدت زمان طولانی می نشینید، حتما بخوانید

به گزارش سیناپرس، نشستن های طولانی مدت با مجموعه ای از بیماری ها و مشکلات سلامتی شامل چاقی، افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول همراه بوده و سندرم متابولیک را تشکیل می دهند. به نظر می رسد نشستن بیش از حد به طور کلی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان را نیز افزایش می دهد.

در ادامه به توضیح برخی دیگر از مشکلات بر اثر نشستن های طولانی مدت اشاره می کنیم:

افزایش اضطراب

به گفته پژوهشگران، نشستن های طولانی مدت می تواند با دسته ای دیگر از مشکلات سلامتی همراه باشد که مهمترین آن افزایش اضطراب و استرس است. این امر احتمالا به دلیل اینست که در حالت نشسته اغلب تنها بوده و به مشاغل مرتبط با کامپوتر و مبتنی بر صفحه نمایش مشغول هستید که هر دو عامل میزان اضطراب را افزایش می دهد. در ضمن اگر دچار اختلال خواب هم هستید شرایط بدتر می شود. به گزارش سیناپرس، به علاوه گذراندن زمان به تنهایی برای مدت طولانی می تواند شما را از دوستان و عزیزان دور کند که با اضطراب اجتماعی مرتبط است. 

کمر درد

نشستن طولانی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات فشار وارد می کند. اگر خم می شوید و یا قوز می کنید اوضاع حتی بدتر می شود. در نشستن های بلند مدت بهتر است که به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید به این معنی که ارتفاع مناسبی داشته باشد و پشت شما را در نقاط مناسب نگه دارد. به گزارش سیناپرس، اما به یاد داشته باشید هرچقدر هم که صندلی راحت باشد، نشستن طولانی باز هم برای کمرتان مضر است. بلند شوید و هر نیم ساعت یک یا دو دقیقه به اطراف حرکت کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید.

ابتلا به واریس

اگر برای مدت طولانی بنشینید، خون می تواند در پاهای شما جمع شود. این اتفاق باعث می شود فشار در رگ های خونی بیشتر شده که می تواند باعث تورم یا برآمد شدن رگ ها شود. همچنین ممکن است رگ‌ های عنکبوتی شکل بگیرند که دسته ‌هایی از رگ‌ های خونی شکسته با الگوی عنکبوتی هستند. آنها معمولا جدی نیستند، اما ممکن است دردناک باشند.

تحرک داشته باشید

افراد مسنی که فعال نیستند ممکن است بیشتر به پوکی استخوان مبتلا شوند و به آرامی قادر به انجام کارهای اساسی زندگی روزمره مانند حمام کردن یا استفاده از توالت نباشند. در حالی که تحرک متوسط می تواند تا حدودی از این اتفاق جلوگیری می کند. به گزارش سیناپرس، برای تحرک لازم نیست در یک ماراتن بدوید یا کشاورزی کنید فقط ساعت های روزانه خود را روی مبل یا صندلی نگذارید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان 

در پی نشستن های طولانی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، آندومتریوز یا ریه بیشتر می شود. هر چه بیشتر بنشینید، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارید. در این گروه زنان مسن بیشتر احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند. به گزارش سیناپرس، پس در نظر داشته باشید که مهم است که چقدر در طول روز می نشینید.

در ادامه و برای تغییر شرایط و رهایی از این آسیب های بدنی به نکات زیر توجه کنید و حتی الامکان آن ها را انجام دهید:

•    تحرک بیشتری در روز داشته باشید
•    هر نیم ساعت یا بیشتر بایستید و حرکات کششی انجام دهید
•    انگشتان پا را با دست لمس کرده و ماساژ دهید
•    در اطراف محیط کاری قدم بزنید
•    بخشی از روز را پشت میز کار خود بایستید
•    حتی الامکان از میزی استفاده کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد
•    صفحه نمایش خود را روی یک جعبه و در امتداد چشمان خود قرار دهید

به گزارش سیناپرس، همه موارد فوق می تواند به کاهش اثرات منفی نشستن های طولانی و بی وقفه کمک کرده و شما را در مسیر سلامتی نگه دارد.جالب است بدانید که مقابله با اثرات نشستن طولانی با ورزش سخت است. به گزارش سیناپرس، حتی اگر هفت ساعت در هفته ورزش کنید، باز هم نمی ‌توانید اثرات هفت ساعت نشستن را معکوس کنید. سعی کنید همیشه و در همه حال پر تحرک باشید و یک جا برای مدت طولانی ننشینید.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: Adult Health and Healthy Lifestyle

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا