اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان رحم را دو برابر می کند

به گزارش سیناپرس، مطالعه دانشگاه بریستول یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهد به ازای هر ۵ واحد اضافی شاخص توده بدنی (BMI)، خطر ابتلا به سرطان رحم در زنان تقریبا دو برابر شده و ۸۸ درصد افزایش می یابد. همچنین مطالعات جدید این یافته ها را با وضعیت دائمی یا مادام العمر اضافه وزن نیز بررسی می کند.

در این مطالعه بین المللی نمونه های ژنتیکی از حدود ۱۲۰ هزار زن از استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفت که حدود ۱۳ هزار نفر از آنها سرطان رحم داشتند. این تجزیه و تحلیل آماری بزرگ یکی از اولین مطالعات در نوع خود است که به تأثیر شاخص توده بدنی بیشتر و اضافه وزن مادام العمر بر خطر سرطان رحم می پردازد.

در ادامه، محققان به بررسی نشانگرهای ۱۴ ویژگی پرداختند که می تواند چاقی و سرطان رحم را مرتبط کند. پژوهشگران کشف کردند که دو هورمون انسولین و تستوسترون خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد. گفتنی است که دانشمندان امیدوارند با تعیین دقیق چگونگی افزایش خطر ابتلا به سرطان، از جمله از طریق هورمون‌ها، بتوانند از داروهایی برای کاهش یا افزایش سطح این هورمون‌ها در افرادی که قبلاً در معرض خطر سرطان هستند، استفاده کنند. 

سرطان رحم یکی از انواع سرطان است که بیشترین ارتباط را با چاقی دارد. این سرطان شایع ترین نوع سرطان زنان در کشورهای پردرآمد بوده و چهارمین سرطان شایع زنان در بریتانیا است که تخمین زده می شود که حدود یک سوم ابتلای به آن ناشی از اضافه وزن و چاقی باشد.

اما هیزلوود (Emma Hazelwood) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: ارتباط بین چاقی و سرطان رحم خوب شناخته شده اما این یکی از بزرگترین مطالعاتی است که دقیقاً به بررسی چرایی آن در سطح مولکولی پرداخته است. به گزارش سیناپرس،ما مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتر هستیم تا چگونگی استفاده از این اطلاعات را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند بررسی کنیم.  

او افزود: این مطالعات نمونه‌ های دی ان ای را برای شناسایی نشانگرهای ژنتیکی مورد بررسی قرار داد که می ‌توانند نشانگر شاخص توده بدنی و سطح هورمون زنان باشند. با استفاده از این اقدامات، سپس نشانگرهای دی ان ای هورمون ها، به ویژه تستوسترون و انسولین ناشتا را پیدا کردیم که با خطر سرطان رحم مرتبط است. این رویکرد ژنتیکی به ما این امکان را می ‌دهد تا اثرات صفات مولکولی را در یک دوره زمانی طولانی بررسی کنیم.

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق درمان ها و داروها برای مدیریت خطر سرطان در میان افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند مورد نیاز است. پیشتر مشخص شده بود که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به ۱۳ نوع مختلف سرطان را افزایش می دهد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، حفظ وزن سالم بدن با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی امری بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس اعلام دانشمندان، افزایش نرخ سرطان رحم نگران ‌کننده است و اگرچه اضافه وزن تنها عامل خطر نیست، اما باید زنان دیگر را تشویق به داشتن یک زندگی سالم کرد تا کمتر دچار چنین بیماری هایی شوند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا