کشف پروتئینی که تنظیم کننده وزن بدن است

به گزارش سیناپرس، این کشف درک ما را از نحوه واکنش بدن به غذا یا کمبود آن عمیق ‌تر کرده و فرصت ‌های جدیدی را در مورد درمان اختلالات متابولیک ایجاد می ‌کند. این پیشرفت از سوی دانشمندان علوم پزشکی در دانشگاه ییل به دست آمده که در حال بررسی روشی بودند که در آن پروتئینی به نام تقویت کننده آلفا به سرطان های انسانی کمک می کند. این پروتئین به مولکولی به نام گیرنده لنفوم کیناز آناپلاستیک (ALK) که جهش یافته و باعث ایجاد طیف وسیعی از سرطان‌ ها می ‌شود، متصل می شود.

به گزارش سیناپرس،از طریق آزمایش ‌هایی که روی موش ‌ها انجام شد، دانشمندان دریافتند که تقویت‌ کننده آلفا به‌ شدت در ناحیه ‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس بیان می ‌شود که در بسیاری از عملکرد های مهم از جمله تنظیم دما، پاسخ استرس و متابولیسم نقش دارد.

به طور خاص، دانشمندان دریافتند که تقویت کننده آلفا در سطوح بالایی در نورون‌ های پپتید مرتبط با آگوتی (AgRP) بیان می ‌شود که به افزایش گرسنگی معروف است.

نورون های AgRP برای احساس گرسنگی آنقدر مهم هستند که بدون آنها، شما نمی توانید غذا بخورید. تاماس هوروات (Tamas Horvath) محقق ارشد این مطالعه گفت: وقتی مشخص شد که تقویت کننده آلفا به طور غالب در این نورون ها بیان می شود، پژوهش ها بلافاصله نشان داد که تقویت کننده آلفا در متابولیسم نقش دارد.

دانشمندان برای بررسی رابطه بین تقویت کننده آلفا و متابولیسم آزمایشی روی موش ها انجام داده و دریافتند که قرار دادن جوندگان در رژیم غذایی ناشتا بیان پروتئین را در نورون های AgRP افزایش می دهد. به گزارش سیناپرس،محققان سپس موش‌هایی را که مهندسی شده بودند که به طور کامل پروتئین را از دست بدهند را آزمایش کرده و دریافتند که آنها لاغرتر شده ولی فعالیت بدنی بیشتری نسبت به موش‌های معمولی داشتند.

در طول دوره غذا نخوردن، این موش های بدون پروتئین همچنان بسیار فعال بودند. این برخلاف چیزی است که دانشمندان به طور معمول در طول غذا نخوردن مشاهده می کنند چراکه که موش ها معمولاً فعالیت خود را برای حفظ انرژی محدود می کنند. این یافته نشان می دهد که تقویت کننده آلفا مسئول برخی از سیگنال های مهم در زمینه عملکرد متابولیک است.
شلسینگر (Schlessinger) یکی دیگر از پژوهشگران می ‌گوید: از آنچه در این مطالعه مشاهده کردیم، فکر می ‌کنیم یکی از نقش‌ های تقویت‌ کننده آلفا در بدن کاهش متابولیسم در هنگام کمبود غذا است. 

به گزارش سیناپرس، این نتایج برخی از احتمالات جالب را در مورد سلامت متابولیک به وجود می آورد. برخی از داروهای سرطانی که گیرنده آناپلاستیک لنفوم کیناز را هدف قرار می دهند تقویت کننده آلفا را مهار کرده و می توانند برای اختلالات متابولیک که وزن بیمار برای درمان آنها مشکل ساز است، سازگار شوند.به گزارش سیناپرس، برعکس، تقویت کننده آلفا می تواند راهی برای درمان کاهش اشتها به عنوان عارضه جانبی سایر داروها یا اختلالات غذا خوردن مانند بی اشتهایی ارائه دهد.
شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا