نبود کسب و کار مناسب مهاجرت نخبگان را رقم می زند

دکتر رضا شاهین فر، رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا در گفتگو با سیناپرس گفت: شعار" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" که از امسال توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است به نکته بسیار مهمی اشاره دارد. این شعار در کل دنیا به عنوان بحث روز مطرح است. شعاری که می تواند آینده پیشرفت، اقتصاد، پایداری و استقلال ممالک را برعهد داشته باشد زیرا بحث اشتغال زایی آنها نسبت به مشاغل دیگر بسیار متفاوت است؛ تولید اشتغال از یک ایده دانش بنیان در یک بنگاه کسب و کار پایداری نسبتا بالایی نسبت به مشاغل عادی دارد ،از این جهت که این مشاغل رقیب زیادی ندارند و عملا به راحتی می تواند وارد بازارهای رقابتی و صادراتی شود. این مساله می تواند یک حسنی داشته باشد وGDP( تولید ناخالص داخلی) کشورها را توسعه و رشد دهد.

رئیس پیشین جهاددانشگاهی خراسان شمالی افزود: بحث اشتغال زایی این مشاغل متفاوت است به دلیل اینکه سرمایه گذاری که معمولا برای اینگونه ایده ها انجام می شود به مراتب کمتر از سرمایه گذاری است که برای طرح های روتینی مانند نفت و گاز و مشاغل این چنینی صورت می گیرد. این مساله باعث می شودشرکتی با سرمایه گذاری بسیار اندک، با چند سیستم و کامپیوتر، حدود 50 تا 60 نفر را مشغول به کار کند. در صورتی که هم اکنون برای ایجاد یک شغل حدود 250 میلیون تومان باید سرمایه صرف شود.

وی عنوان کرد: اصل شعار کاملا به جا، به روز و مورد نیاز کشور است، زیرا اکنون ما در مرحله توسعه یافتگی هستیم و باید وارد این حوزه شویم. در حال حاضر بسیاری از مراکز ایران که در حوزه دانش بنیان فعالیت دارند مانند ابن سینا و رویان با اجرای خیلی از طرح ها توانسته اند جایگاه ایران را ارتقا دهند.

وی تصریح کرد: اکنون ایران در برخی از علوم مانند نانو جایگاهی برتر در دنیا دارد؛ شاید کمتر کشوری باشد که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد.

شاهین فر به سیناپرس گفت: دولتمردان کشور از شخص رئیس جمهور تا من به عنوان مدیر مرکز رشد یا مدیر یک شرکت دانش بنیان باید برای تحقق این شعار تلاش کنیم. تحقق این شعار برکات زیادی مانند ایجاد اشتغال پایدار، گردش و توسعه اقتصادی جامعه، افزایش سطح رفاه جامعه به دنبال دارد. برکات زیاد دیگری نیز در دل آن نهفته است.

به گفته وی، تحقق این شعار نیاز به پول ندارد و تنها با تزریق مالی اتفاق نمی افتد. امروزه هیچ تزریق مالی به خیلی از مراکز رشد و پارک های علم و فناوری مشاهده نمی کنیم. نحوه حمایت ها صرفا در بحث مدیریت و تسهیل، برقراری ارتباط و کمک رسانی است.

رئیس مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا تاکید کرد: دولت و مجلس باید دست به دست یکدیگر دهند تا فضای کسب و کار بهبود پیدا کند. ما اگر بتوانیم فضای کسب و کار کشور را بهبود دهیم و شرایط زمانی و نحوه اجرایی را تسهیل کنیم، واقعا می توانیم گام های بزرگی در کشور برداریم.

وی ادامه داد: اکنون ظاهرا کارهای خیلی خوبی در این خصوص شکل می گیرد. بحث سامانه ای کردن درخواست ها از جمله این اقدامات است؛ دولت با انجام این کار بزرگ دست مافیا را بسته است. این اقدام باید توسعه پیدا کند زیرا عمده شرکت های دانش بنیان به دلیل نوآور بودن، جدید بودن و همچنین به دلیل اینکه نمونه محصولات آنها در کشور وجود ندارد با یک سری رانت و مافیا مواجه هستند. آنها باید به مافیاها باج دهند که این مساله باعث عقب ماندگی شان می شود. خدا را شکر ظاهرا در کلام و عمل اکنون کارهای مناسبی در این خصوص انجام شده است.

وی به سیناپرس گفت: اکنون در مجلس شورای اسلامی نیز حداقل در حد شعار کارهایی آغاز شده است. امیدواریم مجلس نیز بتواند با تسهیل ساختن قوانین و همچین ایجاد قوانین تشویقی و تنبیهی، کمک شایانی به بهبود این کسب و کارها ایجاد کند.

شاهین فر خاطرنشان کرد: اگر این فضا بهبود پیدا کند، بحث مهاجرت ایرانی ها به حداقل می رسد زیرا عمده کسانی که از ایران مهاجرت می کنند تحصیل کرده بوده و دارای دانش فنی هستند. این افراد به دلیل نبود فضای مناسب کسب و کار مجبور به ترک کشور هستند. اگر این اتفاق رخ دهد، ما فرزندانمان را در آغوش خودمان خواهیم داشت نه اینکه آنها مجبور به مهاجرت شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا