یک جهش خطرناک در ویروس زیکا شناسایی شد

به گزارش سیناپرس، ویروس زیکا توسط پشه ها منتقل می شود و علائم آن معمولاً در بزرگسالان خفیف است. با این حال، این ویروس می تواند جنین در حال رشد را آلوده کند و منجر به نقایص مادرزادی از جمله میکروسفالی شود.

ویروس زیکا و ویروس دنگی در بسیاری از کشورهای جهان همپوشانی دارند. ویروس دنگی نیز مثل زیکا یک فلاوی ویروس منتقله از پشه است. در واقع، این دو ویروس به اندازه ‌ای مشابه اندکه پاسخ ایمنی ناشی از قرار گرفتن در معرض دنگی قبلی می ‌تواند از بدن در برابر زیکا محافظت کند.

متأسفانه، هر دو ویروس نیز سریع جهش می یابند. محققان توضیح می دهند دنگی و زیکا ویروس های RNA هستند، به این معنی که می توانند ژنوم خود را تغییر دهند.به گزارش سیناپرس، به دلیل وجود تعداد زیاد پشه ها و میزبان های انسانی این ویروس ‌ها دائماً تکامل می‌یابند.

برای مطالعه سرعت تکامل زیکا، تیم تحقیقاتی فوق، چرخه ‌های عفونتی که به طور مکرر بین سلول‌های پشه و موش جا به ‌جا می ‌شدند را بازسازی کردند.

محققان دریافتند ویروس زیکا می تواند به آسانی یک اسید آمینه را تغییر دهد که به ویروس اجازه می دهد کپی های بیشتری از خود بسازد و به عفونت ها کمک می کند تا راحت تر اثر خود را بگذارند. به گزارش سیناپرس،  این جهش که جهش NS2B I39V/I39T نامیده می شود، توانایی تکثیر ویروس را هم در موش ها و هم در پشه ها افزایش می دهد. طبق بررسی ها، تکثیر این نوع زیکا در سلول های انسانی نیز افزایش یافت.

محققان می گویند: این جهش واحد برای افزایش شدت تاثیرگذاری ویروس زیکا کافی است. سرعت تکثیر بالا در یک پشه یا میزبان انسانی می تواند انتقال ویروس را افزایش دهد و باعث شیوع انواع جدیدی از آن شود.

پژوهشگران افزوده اند: نوع ویروس زیکا که ما شناسایی کردیم تا حدی تکامل یافته بود که ایمنی متقابل محافظتی ایجاد شده توسط عفونت قبلی دنگی دیگر در موش ها موثر نبود.

محققان در حال حاضر به دنبال راه‌ هایی برای تطبیق واکسن ‌های زیکا و تدبیر درمان‌ هایی به منظور مقابله با این جهش خطرناک هستند.

یافته های تحقیقاتی فوق در مجله Cell Reports منتشر شده اند.