علایم طولانی مدت ابتلا به عفونت کرونا چیست؟

به گزارش سیناپرس، با توجه به تأثیری که علائم پایدار بیماری کرونا می توانند بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد، ایجاد اقدامات مناسب برای درمان یا پیشگیری از علائم بیماری حاد ضروری است که در نهایت می تواند شدت این علائم ماندگار مرتبط با کرونای طولانی را کاهش دهد.

به گفته کارشناسان، گزارش‌ های فزاینده ‌ای از علائم فیزیکی و روانی مداوم پس از بهبودی بیماران از کرونا وجود دارد. این علائم ممکن است صرف نظر از میزان شدت ابتلا به بیماری، تا مدت ها باقی بمانند.

طیف گسترده ای از علائم طولانی مدت پس از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده که برخی از آنها عبارتند از خستگی و کوفتگی (استنی)، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی (دیسگوزی یا آنوسمی)، علائم قلبی، سرفه، درد قفسه سینه، تپش قلب و همچنین کمردرد و درد مفصلی (آرترالژی)، درد عضلانی (میالژی) و سردرد. علاوه بر این، اختلالات گوارشی مختلفی که با حالت تهوع، اسهال، یبوست و درد شکم مشخص می شوند نیز علاوه بر اختلالات شناختی و خواب گزارش شده است. 

مطالعات اخیر مشخص می کند که کدامیک از این علائم به طور خاص با عفونت سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا مرتبط است. در این تحقیقات، مجموعه داده های گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت که از ۲۵ هزار و ۹۱۰ نفر استخراج شده بود. به گزارش سیناپرس، از تمام افرادی که در طول موج اول همه‌ گیری کرونا تحت آزمایش سرولوژیک برای تشخیص میزان ایمونوگلوبولین G (IgG قرار گرفته بودند، درخواست شد تا پرسشنامه هایی را درباره علائم حاد مختلف تکمیل کنند. 
گفتنی است که در این مطالعه علائم پایدار به عنوان علائم و اثراتی تعریف شد که حداقل دو ماه پس از ابتلا به کرونا ادامه داشته باشد. محققان ارتباط ابتلا به کرونا را با علائم پایدار با واسطه ظواهر بالینی اولیه شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج پژوهش ها نشان داد که تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی، ضعف فیزیکی و اختلالات شناختی با ابتلا به بیماری کرونا ارتباط مثبت داشتند در حالی که درد شکم یا اختلالات پوستی ارتباط منفی داشتند.

در حالی که از دست دادن حس بویایی و ضعف فیزیکی در گروه های بیمار شده پایدار بود، بیش از ۸۰ درصد  از سایرعلائم گزارش شده پس از بروز اولیه، برطرف شده بود. به گزارش سیناپرس،سپس تجزیه و تحلیل ها نشان داد که علائم پایدار عمدتاً به دلیل ابتلای حاد به کووید- ۱۹ بوده است. 

تحقیقات بیشتری در مورد علائم روانی یا روانپزشکی مربوط به ابتلا به کرونا نیز مورد نیاز است زیرا این جنبه های بیماری نسبتا کمتر از سوی جامعه پژوهش مورد توجه قرار گرفته اند. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، چنین علائمی می تواند طولانی تر از علائم فیزیکی بوده و در نتیجه ممکن است تأثیر گسترده تری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Regional Health – Europe منتشر شده است.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا