آیا تغییر ساعت رسمی کشور از نظر علمی منطقی است؟

به گزارش سیناپرس، تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای نیمه اول سال باعث می شود یک ساعت از زمان خواب ما در روز تغییر ساعت کاسته شود اما نکته مثبت این است که با نزدیک شدن به تابستان، روزهای طولانی ‌تری خواهیم داشت.
در بسیاری از کشورها همزمان با شروع فصل بهار و نیمه نخست سال، زمان رسمی یک ساعت به جلو می‌رود  که این موضوع نشان ‌دهنده شروع ساعت تابستانی است. این تغییر ساعت بدان معناست که طلوع خورشید یک ساعت تغییر می کند، اما از سوی دیگر روشنایی روز تا حدود ساعت ۷ بعد از ظهر تداوم دارد.

در ادامه و با طولانی شدن روزها و رفتن به سمت تابستان، روشنایی روز برای مدت طولانی تری تداوم داشته و تا بازه زمانی بین ساعت ۲۰ تا ۲۱ هم ادامه پیدا می کند. به گزارش سیناپرس،در ادامه و در نخستین روز پائیز، ساعت تابستانی به پایان رسیده و ساعت ها یک ساعت به عقب برمی گردند.

به گزارش سیناپرس،در گذشته مردم با این موضوع مشکل داشته و باید ساعت خود را به طور دستی تنظیم می کردند اما امروزه اگر با گوشی هوشمند یا هر دستگاه دیگری به اینترنت متصل هستید، ساعت دستگاه شما به‌ طور خودکار به‌ روزرسانی می‌شوند. البته هنوز اکثر ساعت ‌های ماشین، ساعت ‌های دیواری با باتری و ساعت های مچی معمولی باید به صورت دستی تنظیم شوند.

چرا ساعت ها تغییر می کنند؟

دلیل اصلی استفاده از ساعت تابستانی صرفاً استفاده بهتر از نور روز است. در حقیقت با این ترفند ساده طی نیمه اول سال، یک ساعت نور روز از صبح قرض گرفته می شود و به پایان روز اضافه می شود. به گزارش سیناپرس، این امر در جوامع مدرن و صنعتی، به معنای صرفه جویی در قبض های برق و سایر منابع انرژی است.

ایده تغییر ساعت تابستانی از چه زمانی شروع شد؟

باید اذعان داشت که این ایده  نسبتاً جدید بوده و اگرچه طرح تغییر ساعت برای نخستین بار در سال ۱۷۸۴ میلادی  توسط بنجامین فرانکلین پیشنهاد شد، اما اجرایی شدن آن سال ها زمان برد. فرانکلین در قرن هجدهم پیشنهاد کرد که اگر روزهایمان را زودتر شروع کنیم، ، در مصرف شمع صرفه‌ جویی می شود.

به گزارش سیناپرس،در سال ۱۹۰۷ میلادی، فردی به نام ویلیام ویلت، جزوه ای با عنوان «تلفات روز» منتشر کرد. ویلیام ویلت به‌عنوان یک گلف ‌باز و اسب‌ سوار حرفه ای، مشتاق بود که از ساعات روز حداکثر استفاده را ببرد و تا آخر عمر تلاش هایی برای تغییر ساعت انجام داد. طرح وی شامل حرکت دادن ساعت‌ ها به‌ مدت ۸۰ دقیقه به جلو، در چهار مرحله ۲۰ دقیقه‌ ای طی هر یکشنبه نخستین ماه نیمه اول سال  در ساعت ۲ بامداد بود.

در بریتانیا، به دلیل هزینه های مصرف انرژی در طول جنگ، ساعت تابستانی در سال ۱۹۱۶ مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، کانادا اولین کشوری بود که در سال ۱۹۰۸ به طور رسمی ساعت تابستانی را اجرا کرده و ایالات متحده نیز در سال ۱۹۱۸ از آن پیروی کرد.

آیا تعویض ساعت دو بار در سال برای ما ضرر دارد؟

این بحثی است که هر سال مطرح می شود. برخی از مردم از این تغییر استقبال می‌کنند، زیرا این تغییر فصلی جدید را نوید می ‌دهد، و برای برخی، این سیاست،  یک مزاحمت صرف است. از دید پژوهشگران اما این عمل می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامتی داشته باشد.

 گزارش شده است که انتقال به و از ساعت تابستانی باعث علائم نوع جت لگ، افزایش خطر حوادث نامطلوب قلبی عروقی، اختلالات خلقی و حتی افزایش تصادف بین خودرو ها می شود. یافته های یک تیم مطالعاتی نیز نشان می دهد از دست دادن فقط یک ساعت خواب باعث افزایش ۲۴ درصدی حملات قلبی در روز بعد می شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۰ در مورد تأثیرات خواب از زمان صرفه جویی در تابستان، که در مجله Clinical Sleep Medicine منتشر شد، خاطرنشان کرد که زمان صرفه جویی در تابستان با زیست شناسی شبانه روزی انسان همخوانی کمتری دارد، که نه تنها منجر به اختلالات حاد شخصی، بلکه خطرات سلامت عمومی و ایمنی قابل توجهی نیز می شود. 

گفتنی است نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مورد اثرات اجتماعی تغییر ساعت در ایالات متحده، که در مجله Health Economics منتشر شد، نشان داد که یک ساعت نور طبیعی اضافی در عصر، مدت زمان خواب را به طور متوسط ۱۹ دقیقه کاهش می دهد و در نهایت منجر به کاهش ساعات خواب افراد می شود. به گزارش سیناپرس،محققان همچنین دریافتند که ناپیوستگی در زمان ‌بندی نور طبیعی تأثیرات قابل‌ توجهی بر پیامد های سلامتی دارد که معمولاً با اختلالات ریتم شبانه ‌روزی مرتبط است. این موضوع می تواند با اختلالات و بیماری هایی همچون  چاقی، دیابت، بیماری ‌های قلبی عروقی  و سرطان سینه ارتباط داشته باشد.

کدام کشورها از ساعت تابستانی استفاده نمی کنند؟

نکته جالب توجه این است که در حال حاضر فقط حدود ۷۰ کشور از بین ۱۹۵ کشور در سراسر جهان از ساعت تابستانی استفاده می کنند. البته باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که کشورهای موجود در مدار میانی نیمکره های شمالی و جنوبی بیشتر به این تغییر ساعت نیاز دارند و مناطق قرار گرفته در مدارهای بالاتر و پائین تر نیاز چندانی به تغییر ساعت حس نمی کنند به گزارش سیناپرس، کشورهای ژاپن، هند و چین و همچنین اکثر کشورهای نزدیک به خط استوا از ساعت تابستانی استفاده نمی کنند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا