چاپگرهای لیزری برای سلامت مضر هستند

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ویرجینیای غربی در یک کشف جدید که بر میزان خطرناک بودن تجهیزات به ظاهر خوش‌ خیم مدرن تاکید می ‌کند، هشدار می دهند که نانوذرات میکروسکوپی چاپگرهای لیزری ممکن است مشخصات ژنتیکی و متابولیکی فرد را در صورت استنشاق تغییر دهند. این تغییرات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و عصبی را به طور جدی افزایش دهد.

تیم تحقیقاتی پس از قرار دادن مدل ‌های موش در فضای محدودی که یک چاپگر لیزری معمولی کار می کرد به این نتایج رسیدند. به گزارش سیناپرس، در مجموع 21 روز، مدل ها روزانه 5 ساعت در این فضا بودند و در این مدت چاپگرها به طور مداوم کار می کردند.

نانسی لان گوئو (Nancy Lan Guo)  محقق ارشد این مطالعات در یک بیانیه دانشگاهی توضیح می دهد: این نتیجه معادل کار در یک محیط شغلی معمولی است. او می افزاید: تغییرات از روز اول بسیار قابل توجه هستند.

در طول آزمایش، سلول‌های ریه و خون موش‌ها هر چهار روز یک‌ بار مورد بررسی قرار می ‌گرفت تا مشخص شود که آیا ساختار ژنتیکی آنها تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر. وی همچنین گفت برای اطمینان از نتیجه حاصله، تک تک ژن های موجود در ژنوم موش ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

او در ادامه توضیح می دهد که در بین موش ها و انسان ها، اگر ماده ژنتیکی تغییر کند، می تواند منجر به مشکلات جدی در تولید پروتئین سلولی شود و این پروتئین برای حیات ضروری است.به گزارش سیناپرس، در حالی که احتمالاً پروتئین را فقط با رفتن به باشگاه و ساختن مقداری عضله اضافی مرتبط می دانیم، بدن ما به طرق مختلف به سرعت بدون پروتئین تجزیه می شود.

گوئو می‌ گوید: اگر می توانیم کارهای روزانه را انجام ‌دهیم به دلیل این است که پروتئین‌های خاصی به روش‌های خاصی در بدن ما عمل می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس،تنها پس از یک روز قرار گرفتن نزدیک به چاپگرهای دیجیتال، ژن‌ های مرتبط با متابولیسم، پاسخ ایمنی و فرآیندهای بیولوژیکی مهم دیگر در موش‌های صحرایی علائم واضحی از اختلال را نشان دادند. پس از 21 روز کامل، تغییرات ژنومی واضح مرتبط با اختلالات قلبی عروقی، متابولیک و عصبی در موش‌ ها مشاهده شد.
گوئو توضیح می‌ دهد: من نمی‌ خواهم هشدار دهم، اما باید در اتاق ‌هایی که چاپگرهای لیزری در آنها استفاده می شوند، کنترل‌های تهویه و نوردهی ویژه نصب شود زیرا غلظت نانوذرات منتشر شده در هوا در حین چاپ کردن به شدت افزایش می یابد.
او اضافه می کند به طور ویژه، یک گروه وجود دارد که من واقعاً فکر می کنم باید در این مورد آگاه باشند و آن هم زنان باردار هستند. زیرا هنگامی که بسیاری از این ژن ها تغییر می کنند، از طریق نسل ها منتقل می شوند.

به گزارش سیناپرس، از زمان انجام آزمایش روی موش‌ها، گوئو و تیم تحقیقاتی او تغییرات ژنومی مشاهده شده در میان گروهی از کارگران شرکت چاپ سنگاپور را نیز بررسی کردند. گفتنی است که ژنوم کارگران تا حد زیادی به همان روشی که موش‌ها تغییر کرده بودند، تغییر یافته بود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی The International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است.