نمونه برداری از پوست، روشی جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری ALS

به گزارش سیناپرس، محققانی از دانشگاه اتونومای بارسلونا و بیمارستان دل مار اسپانیا در یک مطالعه پژوهشی جدید، موفق به شناسایی یک نشانگر زیستی برای بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS در پوست بیماران شده اند.

این پروتئین خاص که TDP-43 نام دارد، به خارج از هسته سلول های پوستی بیماران هدایت می شود. وجود تعداد زیادی سلول پوستی واجد این ناهنجاری به پزشکان امکان می‌دهد تا جدا از میزان پیشرفت، پیش‌بینی کنند آیا فرد به این بیماری ALS مبتلا است یا خیر.

در این پژوهش، محققان، نمونه های پوستی از بیماران مبتلا به ALS را تجزیه و تحلیل کرده و آن ها را با نتایج افراد سالم مقایسه کردند.به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، پروتئین TDP-43 در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود. ولی مشخص شده که وجود آن در خارج از هسته در نورون های حرکتی مغز و نخاع در 97 درصد بیماران ALS دیده می شود.

این محققان با استفاده از نمونه‌برداری‌های پوستی کوچک توانستند تعیین کنند که پروتئین TDP-43 از هسته تعداد زیادی از سلول‌های پوستی بیماران ALS خارج شده است.به گزارش سیناپرس،به طور خاص، این ناهنجاری در یکی از هر چهار سلول بافت پوست بیماران ALS دیده می‌شود، در حالی که تقریباً در افراد سالم یا در مبتلایان به سایر بیماری‌های عصبی قابل تشخیص نیست.

مجریان تحقیق می گویند: حالا ما یک نشانگر زیستی داریم که به عنوان اثر انگشت این اختلال در سیستم عصبی عمل می کند و همچنین تایید کردیم که می توان آن را در پوست یافت.

آن ها افزوده اند: احتمالاً این نشانگر، در مراحل پیش علامتی، قبل از داشتن هر گونه تظاهرات حرکتی اولیه، می‌تواند وجود داشته باشد و به همین دلیل می تواند برای تشخیص بیماری، اهمیت بالایی داشته باشد. به گزارش سیناپرس،یافته های فوق در نشریه جهانی و معتبر Cells منتشر شده اند.