نوزادان جهان را چگونه می بینند؟

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد همیشه چشمان نوزادان به جایی خیره شده و بیشتر نگران نیازهای اولیه زندگی هستند. با توجه به اینکه نوزادان در پاسخ به سؤالات پیچیده در مورد توانایی های ادراکی خود علاقه چندانی ندارند، واقعا چه چیزی از جهان اطراف خود می فهمند و چگونه می توان متوجه آن شد؟

نخستین مطالعه ای که در ده مطالعه برتر روان شناسی مورد توجه قرار می گیرد توسط رابرت فانتز، روان شناس رشد، انجام شده است. فانتز مانند بسیاری از ما، به نوزادان خردسال خیره شده و متعجب بود که آنها چقدر و چگونه جهان اطراف خود را درک می‌ کنند.به گزارش سیناپرس، در سال ۱۹۶۱، زمانی که فانتز آزمایش خود را انجام داد، برای فهمیدن اینکه در سر یک نوزاد چه می گذرد، نمی توانست کار زیادی انجام دهد به جز اینکه به کودک توجه کامل داشته باشد و به تماشای حرکت چشمانش بپردازد. 

یکی از ویژگی ‌های ماندگار طبیعت انسان این است که اگر چیزی در نزدیکی ما وجود داشته باشد، معمولاً به آن نگاه می‌ کنیم. بنابراین فانتز یک تابلوی نمایش در بالای سر کودک نصب کرد که دو تصویر به آن متصل شده بود. به گزارش سیناپرس، در یکی از آنها یک چشم گاو نر و در دیگری طرحی از صورت انسان بود. سپس، از پشت تخته، که برای نوزاد نامرئی بود، از سوراخی زیر چشمی نگاه کرد تا ببیند کودک چه چیزی را تماشا می کند.

یک نوزاد دو ماهه دو برابر بیشتر از چشم گاو نر به صورت انسان نگاه می کرد. این نشان می دهد که نوزادان انسان دارای قدرت انتخاب الگو و شکل هستند. پیش از این تصور می‌ شد که نوزادان به دنیای آشفته ‌ای نگاه می ‌کنند که نمی ‌توانند حس کمی از آن دریافت کنند.

در روان شناسی مدرن، آزمایش هایی روی نوزادان انجام می شود تا بفهمند آنها چه چیزی درک از جهان اطراف خود دارند. محققان متوجه شده اند که ما به طور قابل توجهی توسعه دهندگان اولیه هستیم. در یک ماهگی می ‌توانیم یک شیء با حرکت آهسته را دنبال کنیم.به گزارش سیناپرس، در دو ماهگی می توانیم هر دو چشممان را با هم حرکت داده و درک کنیم که چقدر اشیاء دور هستند. به گزارش سیناپرس، در سه ماهگی می توانیم تفاوت بین اعضای خانواده خود را تشخیص دهیم.

روان شناسان با توجه به این مطالعات و پژوهش های مشابه، معتقدند که ما با ترجیح مشخصی برای دیدن چهره انسان متولد می شویم. این مسئله مطمئناً از نظر منطقی در جهت تکامل انسان است زیرا سایر چهره‌ های انسان انواع اطلاعات مفیدی را که برای بقای ما حیاتی هستند، در خود داشته و به نوزاد منتقل می کند.

به گزارش سیناپرس، بنابراین به نظر می رسد اینکه رابرت فانتزبرای به دست آوردن اطالاعات خاص در مورد نوزادان، به تماشای چشمان آنها پرداخته، بسیار منطقی بوده است و می تواند اولین نامزد ده مطالعه برتر روان شناسی باشد.

مترجم:ندا جوادهراتی
منبع: spring

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا