میگرن در دوره بارداری را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، میگرن به طور عمومی دارای  ویژگی ‌هایی چون سر درد های ملایم یا شدید پی ‌در پی بوده و سیستم عصبی را در مغز درگیر می کند. این نوع سردرد که با تهوع، استفراغ، افزایش حساسیت به نور و افزایش حساسیت به صدا همراه می شود ممکن است از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه پیدا  کرده و به‌ طورکلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش پیدا می ‌کند.

چرا در دوران بارداری سردردهای میگرنی می گیرید

دلیل اصلی سردردهای میگرنی هنوز شناخته ‌شده نیست اما برخی پزشکان علت آن را ناشی از تغییرات شیمیایی در سیستم عصبی و جریان خون در مغز می‌ دانند که عوامل محیطی و ژنتیکی در آن نقش دارند.

محققان اعتقاد دارند که برآشفتگی زیاد سلول‌ های مغزی، سبب تحریک و رها سازی مواد شیمیایی در خون شده ورگه ‌ای خونی سطح مغز را برانگیخته و درنتیجه عروق متورم شده و باعث بروز احساس درد می‌شوند.
به گزارش سیناپرس، علاوه بر آن هورمون استروژن نیز نقش مهمی در بروز سردردهای میگرنی دارد. به همین علت است که الگوهای سردرد میگرنی در دوران بارداری، قاعدگی و یائسگی در زنان تغییر می‌ کنند. از دیگر عواملی که در سردردهای میگرنی نقش دارند سروتونین به‌عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی است. استرس، گرسنگی و بی‌خوابی از عواملی هستند که سردردهای میگرنی را تحریک کرده و به آن شدت می ‌بخشند.

این علایم را جدی بگیرید

سردردهای میگرنی دارای علائمی چون دردهای یک‌طرفه که نصف سر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، سردردهایی طولانی که بین ۴ ساعت تا سه روز یا بیشتر طول بکشد، زدن نبض سر، درد متوسط و شدید، تشدید سردرد به ‌طوری‌که مانع از انجام فعالیت‌ های بدنی روزانه شود، به گزارش خبرگزاری سینا، احساس تهوع و یا استفراغ، حساسیت به نور و صدا هستند.

راه درمان چیست؟

ازآنجایی‌که فشارخون بالا نیز باعث بروز سردرد می‌شود، در دوران بارداری باید با توجه به شرایط سردرد میگرنی را از دیگر سردرها تشخیص داد. به گزارش سیناپرس، زن باردار باید پزشک خود را در جریان داروهایی که مصرف می‌کند، حتی از نوع گیاهی و بدون نسخه، قرار دهد و هر نوع سابقه میگرن در خانواده خود را گزارش دهد تا از این طریق سردرد میگرنی تشخیص داده شود چراکه سی‌تی‌اسکن و رادیولوژی در دوران بارداری به جهت خطر شدید برای جنین به ‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌ شود.

میگرن به‌عنوان یکی از بیست بیماری ناتوان‌کننده در سطح جهانی شناخته‌شده و تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که خشونت خانگی و سوءاستفاده فیزیکی در کودکی خطر ابتلا به میگرن را در بزرگ‌سالی افزایش می‌دهد.

به گزارشsinapress، استفاده از کیسه یخ روی شقیقه‌ها، ماساژ و استراحت در مکانی تاریک و بی‌صدا برای زنان بارداری که دچار حمله‌های میگرنی می‌شوند لازم و کمک‌کننده است. معمولاً اکثر داروهای درمانی یا پیشگیری میگرن، در دوران بارداری باید قطع شوند، زیرا مصرف آن‌ها با نقص‌های مادرزادی نوزاد، در رابطه مستقیم است البته مشاوره و مشورت با یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند کمک بسیاری به زنان بارداری که دچار میگرن می‌شوند، کند. با توجه به این شرایط به زنان باردار توصیه می ‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است.

به‌تازگی نوعی پد خنک ‌کننده ابداع ‌شده است که با کمک آن می‌توان دردهای میگرنی را کنترل کرد. این پدها از مواد طبیعی ساخته ‌شده‌اند و فاقد هرگونه تأثیرات جانبی و مضر هستند و از سوی دیگر برای محیط‌ زیست نیز خطری ندارد بنابراین استفاده آن ‌ها توسط زنان باردار بدون مانع خواهد بود.

پیشگیری بهترین راه درمان

ثبت زمان و چگونگی سر درد ها می‌تواند به پیدا کردن محرک ‌های سردرد میگرنی کمک کند. زنان باردار با این کار و با کمک پزشک می ‌توانند روشی را پیدا کنند که از بروز این عارضه در دوران بارداری پیشگیری کنید. به گزارش سینا، علاوه بر آن تغییر سبک زندگی و پیش گرفتن سبک سالم و رعایت نکات لازم می‌ تواند در پیشگیری از میگرن به‌ ویژه برای خانم‌ های باردار مفید واقع شود.
بهتر است زنان باردار از محرک‌ های شناخته‌شده مانند خوردن غذای خاص، یا قرار گرفتن در محیط‌ هایی با بوهای تند و زننده حتی عطرهای خوشبو اما تند پرهیز کنند. یک برنامه زمان ‌بندی ‌شده برای غذاها و میان وعده‌ها تهیه کنند.

پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های پرسروصدا و یا پرنور یا نور خورشید شدید از ایجاد سردردهای ناشی از محیط جلوگیری می ‌کند. نوشیدن آب زیاد و استراحت کافی برای خانم ‌های مستعد میگرن توصیه می‌ شود.

ورزش منظم و سبک به‌ویژه یوگا می‌تواند کمک ‌کننده باشد. پژوهشگران در آخرین تحقیقات خود دریافتند که مصرف داروهای مسکن به‌ویژه برای بیماری میگرن در دوران بارداری بر مغز، ستون فقرات و قلب جنین اثر مخرب دارد. از آن‌ جهت که نیمی از حاملگی ‌ها ناخواسته ایجاد می ‌شوند، زنان باید نسبت به اثر این مسکن‌ها آگاهی کامل داشته باشند تا در صورت لزوم، پیش از مصرف مسکن‌ ها از وضعیت بارداری خود مطمئن شوند.

باورهای غلط درباره میگرن

میگرن فقط یک بیماری آزاردهنده و دردناک است و سلامتی را تهدید نمی‌کند: این باور تقریباً غلط است چراکه بیماری میگرن به ‌تنهایی یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست اما ترکیب میگرن و عوامل خطر همراه آن می‌تواند زندگی فرد به‌ ویژه زن باردار را به خطر بیندازد. بین میگرن با سکته و سایر بیماری‌های قلبی عروقی و حتی خودکشی ارتباط وجود دارد و نباید از کنار آن آسان رد شد.

هر پزشکی می‌تواند میگرن را تشخیص دهد و درمان کند: این باور نادرست است همان‌ طور که هر سردردی میگرن تلقی نمی ‌شود، هر پزشکی هم قدرت تشخیص و درمان میگرن را ندارد. تنها پزشکان متخصص مغز و اعصاب می‌ توانند این بیماری را تشخیص داده و درمان کنند؛ بنابراین بهتر است زنان باردار اول توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوند و در صورت تجویز دارو، آن را با پزشک متخصص زنان و زایمان خود نیز مطرح کنند.

کافئین و کاکائو شروع ‌کننده‌های اصلی میگرن هستند بنابراین زنان باردار با پرهیز از مصرف آن ‌ها از ابتلا به میگرن جلوگیری خواهند کرد: برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها می‌توانند شروع‌ کننده میگرن باشند اما عوامل میگرن در همه افراد یکسان نبوده و به‌ طور قطع نمی‌توان نسبت به آن نظر داد. نوشیدنی‌ های کافئین دار و شکلات‌ ها شایع ‌ترین مواد غذایی در شروع میگرن‌ هستند اما موز، پنیر، گوشت قرمز و برخی شیرین ‌کننده‌ های مصنوعی نیز شروع‌ کننده میگرن شناخته می ‌شوند.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا