لاغری کمکی به افزایش قدرت باروری نمی کند

به گزارش سیناپرس، به طور کلی اگر یک زن چاق برای باردار شدن تلاش کرده و موفق نشود، پزشکان پیشنهاد می کنند وزن خود را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش وزن به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کرده و به باروری کمک کند. با این حال، نکته مهم این است که به نظر می رسد ورزش بدون توجه به کاهش وزن، برخی از مزایای باروری را برای زنان ارائه می دهد.

پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی از سیستم بهداشتی دانشگاه ویرجینیا، شرایط سلامتی و پزشکی گروهی متشکل از ۳۷۹ زن چاق را که ناباروری غیرقابل توضیحی را تجربه کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس،در کمال تعجب، حتی زمانی که خانم‌ ها تغییرات شدیدی در سبک زندگی خود ایجاد کردند که منجر به کاهش وزن شد، شانس بارداری و زایمان سالم آنها بیشتر از آنچه که صرفاً با افزایش فعالیت بدنی بدون کاهش وزن انجام می ‌شد، بهبود نیافت. 

دکتر دانیل جی. هایزنلدر (Daniel J. Haisenleder)، یکی از محققان مرکز تحقیقات تولیدمثل دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، در این رابطه اعلام کرد ما سال هاست می‌ دانیم که زنان چاق اغلب در باردار شدن با مشکل مواجه هستند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان کاهش وزن را پیش از بارداری توصیه می کنند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، مطالعات کمی وجود دارد که به موضوع مقایسه سبک زندگی سالم با ورزش در مقابل سبک زندگی سالم با ورزش به همراه کاهش وزن پرداخته باشد.

این پروژه تحقیقاتی در ۹ مرکز پزشکی دانشگاهی در سراسر ایالات متحده انجام شده و شرکت کنندگان به یکی از دو گروه تقسیم شدند. نیمی از زنان شرکت کننده بیشتر ورزش کرده، به رژیم غذایی سخت پایبند بودند و داروهای تجویز شده خود را مصرف کردند. نیمی دیگر فقط بیشتر ورزش کردند و به طور خاص نگران کاهش وزن نبودند. پس از این مرحله، همه شرکت کنندگان سه دور درمان استاندارد ناباروری را دریافت کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که رژیم گرفته و ورزش می کردند تقریباً هفت درصد از وزن بدن خود را از دست دادند، در مقابل آنهایی که فقط ورزش می کردند وزن قابل توجهی کم نکردند.

به گزارش سیناپرس، این تیم تفاوت معنی داری بین دو گروه در مورد فراوانی تولد سالم ثبت نکرد. به گزارش سیناپرس، به طور خاص، در حالی که ۲۳ زن از ۱۸۸ زنی که به برنامه رژیم غذایی و ورزش ۱۶ هفته ای اختصاص داده شده بودند، یک نوزاد سالم به دنیا آوردند. بخش مشابهی از زنانی که به آنها دستور داده شد فقط ورزش کنند، همین نتیجه را ارائه کردند. 
علاوه بر ملاحظات بارداری، کاهش وزن مزایای سلامتی دیگری نیز برای زنان به همراه داشت. زنانی که وزن کم کردند، از کاهش شدید سندرم متابولیک برخوردار بودند، که ترکیبی از شرایط شناخته شده برای افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت، سکته مغزی و بیماری قلبی است. در مجموع، محققان به این نتیجه رسیدند که کاهش وزن به طور خاص در بهبود شانس بارداری زنان تأثیر چندانی ندارد.

کاهش وزن باعث بهبود سلامت متابولیک در این افراد می شود اما تغییرات مشاهده شده باعث بهبود باروری نمی شود. به گزارش سیناپرس، ناباروری همچنان یک مسئله مهم بهداشتی است و برای رسیدگی به این مشکل در آینده به مطالعات بیشتری نیاز است.

مترجم: رضوان خندان    
منبع:  studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا