ابداع روش جدید پرتو درمانی برای درمان سرطان

به گزارش سیناپرس، رادیو تراپی با استفاده از پرتوهای پروتون ساتع شده از شتاب دهنده های معمولی، یک درمان شناخته شده و موثر برای مبارزه با انواع مختلف سرطان است.

مطالعات جدید محققان نشان می دهد که استفاده از دوز  پرتو های بسیار بالاتر و در مقیاسی چند برابر بیشتر از استاندارد های بالینی فعلی، ممکن است بر بافت سالم اطراف سلول های تومور کمتر از میزان دوز توصیه شده فعلی تأثیر بگذارد.

این شرایط در پزشکی به عنوان اثر FLASH شناخته می شود.به گزارش سیناپرس، شتاب‌ دهنده‌ های لیزر پلاسما منبع امیدوار کننده‌ ای برای ارائه نرخ‌ های دوز پروتون فوق‌العاده بالا هستند که اعتقاد بر این است که این اثر FLASH را در بدن بیماران ایجاد می‌ کنند.

به همین دلیل تیمی از پژوهشگران به سرپرستی فلوریان کرول  (Florian Kroll) ، یک پلت فرم تحقیقاتی مناسب برای پرتودرمانی تومورها در مدل ‌های حیوانی کوچک با استفاده از پرتو های پروتون از شتاب ‌دهنده لیزر- پلاسما با دوز فوق‌العاده بالا ایجاد کردند.

به گزارش سیناپرس، این تیم آمادگی شتاب‌ دهنده را برای استفاده در تحقیقات رادیوبیولوژیکی، از جمله اثربخشی آن در به تاخیر انداختن رشد تومورهای انسانی کارسینوم سلول سنگفرشی سر و گردن، مورد بررسی قرار دادند. گفتنی است این تومورها روی بافت گوش موش‌ های آزمایشگاهی با دوز یکسان رشد می ‌کند. به همین دلیل محققان از ۹۲ موش آزمایشگاهی برای بررسی این موضوع استفاده کردند.

این روش جدید درمانی می تواند باعث افزایش امید پزشکان به کنترل و درمان سرطان های مختلف با حداقل آسیب جانبی شود. در این رابطه لئونیدا گیزی (Leonida Gizzi) و ماریا گرازیا آندریاسی (Maria Grazia Andreassi) از متخصصین و پژوهشگران شناخته شده پرتودرمانی، اعلام کردند: میزان دوز بالای ذاتی شتاب ‌دهنده‌ های لیزر- پلاسما آن‌ ها را به طور بالقوه برای مطالعات مکانیسم‌ های زیربنایی اثر FLASH ارزشمند می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعات باعث امیدواری پژوهشگران و ایجاد انگیزه استفاده بیشتر از پروتون ها با نرخ دوز فوق العاده بالا در تحقیقات مرتبط با درمان سرطان شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Physics منتشر شده است.