جوانانی که قربانی چهارشنبه سوری می شوند

به گزارش سیناپرس، در گذشته مردم سرزمین ایران آخرین سه شنبه سال با جمع کردن بوته های صحرایی و گیاهی خودرو که خاصیت درمانی و طبی داشتند، آتشی بر می افروختند و از روی شعله آن می پریدند.

هنگامی که این بوته ها شعله می کشید، بخور آن همراه با حرارت آتش به هوا می رفت که خاصیت درمانی داشت و افراد با پریدن از روی شعله و استنشاق این بوته ها حال خوشی پیدا می کردند اما متاسفانه طی چند سال اخیر دیگر از این جشن کهن مردم ایران یاد و خاطره ای باقی نمانده و ساخت ترقه های دست ساز و مواد آتش زای خطرناک تبدیل به معضل بزرگ اجتماعی شده است. معضلی که جشن چهارشنبه سوری را تبدیل به غم و اندوه خیلی از خانواده ها کرده است. مراسمی که بیشترین قربانیان آن کودکان، نوجوانان و جوانان هستند.

به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور متاسفانه آمار جانباختگان چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سال گذشته حدود ٣٠ درصد مصدومان عابر بودند بنابراین ضرورت دارد شهروندان رفت و آمد خود در این شب را مدیریت کنند تا میزان مصدومیت و آسیب دیدگی شان کمتر شود.

به گفته دکتر محمدجواد فاطمی، رییس انجمن حمایت از بیماران سوخته نیز به طور کلی سالانه حدود 28 تا 30 هزار نفر در مراسم چهارشنبه سوری دچار سوختگی شدید می شوند که متاسفانه حدود 3 هزار نفرشان جان می بازند و 27 هزار نفر نیز دچار نقص عضو و چسبندگی های شدید و معلولیت می شوند.

وی بیان کرده است که تعدادی از این هموطنان به دلیل هزینه‌ های بالای درمان، فقر بیمار، بیمارستان‌ های ورشکسته و درمان‌ های غلط بر اثر سوختگی های شدید فوت می کنند یا معلول می شوند. متاسفانه طی چند سال اخیر وضع سوختگی و درمان آن در کشور به علت وقوع اتفاق هایی مانند کرونا، تحریم و همچنین سیاست های نادرست دولت ها به مراتب بدتر شده است.

به گزارش سیناپرس، دکتر علیرضا رفعتی نوایی، متخصص طب اورژانس نیز در خصوص حوادث چهارشنبه سوزی عنوان کرده است که هم اکنون نوجوانان و جوانان به علت احتیاط کم و استفاده از ترقه‌، فشفشه ‌و مواد انفجاری دست ‌ساز دچار آسیب می شوند. عواقب استفاده از این مواد می تواند به یک سوختگی ساده یا آسیب های دائمی اندام ها، قطع عضو و آسیب های چشمی و حتی مرگ فرد منجر شود. متاسفانه قطع عضو و نابینایی از جمله آسیب های دائمی و جبران ناپذیر استفاده از مواد منفجره دست ساز هستند.

چند توصیه کلیدی برای کاهش آسیب های چهارشنبه سوری

– مراسم این شب را بدون استفاده از مواد منفجره و آتش زا برگزار کنید.

– از حضور در محل ‌های شلوغ و با احتمال وقوع آسیب دور باشید.

– از حمل مواد محترقه خودداری کنید.

– هنگام حضور در خودرو حتما شیشه ‌های اتومبیل را بالا ببرید زیرا امکن دارد برخی افراد مواد منفجره را داخل خودروتان پرتاب کنند و دچار آسیب شوید.

– مواد آتش ‌زا مانند بنزین، الکل و … را دور از دسترس بچه ‌ها نگه دارید و فقط در فضای باز و در حضور خودتان اجازه استفاده از فشفشه و ترقه را به آنها بدهید.

در صورت بروز سوختگی چه کنیم؟

– اگر فردی از اعضای خانواده شما دچار آسیب سوختگی شدید شده است، خون سردی تان را حفظ کنید. سپس لباس فرد آسیب دیده را از بدنش خارج کنید.

– لباس هایی که به بدن چسبیده اند را با زور جدا نکنید. با قیچی دیگر قسمت های لباس را خارج کنید.

-از یخ استفاده نکنید. استفاده از یخ در محل سوختگی وسعت سوختگی را بیشتر می کند.

– محل سوختگی را به مدت 10 دقیقه با آب تمیز شستشو دهید.

-از قرار دادن مواد غیر بهداشتی مانند روغن، سیب زمینی، خمیر دندان و چیزهایی مانند یخ که باعث افزایش آسیب می‌ شوند خودداری کنید.

– النگو و انگشتر را از دست مصدوم خارج کنید تا موجب اختلال در گردش خون او نشود.

– اگر هنگام سوختگی چیزی درون چشم مصدوم رفت آن را با آب شستشو دهید.

-در صورت قطع عضو انگشتان یا سایر نقاط بدن هم باید عضو قطع شده را ابتدا در یک گاز استریل و سپس در کیسه پلاستیکی قرار دهید و در ظرف آب و یخ شناور کنید تا سرد شود. حتما دقت کنید عضو قطع شده در تماس مستقیم با یخ نباشد.

-با فوریت ‌های پزشکی تماس بگیرید تا بیمار به مراکز درمانی انتقال داده شود.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا