اگر دچار عوارض کرونا هستید، ورزش کنید

به گزارش سیناپرس، عواقب شدید پس از ابتلای حاد به کرونا (PASC) که به عنوان عوارض طولانی مدت کووید نیز شناخته می شود، می تواند باعث ایجاد یک حالت التهاب مزمن، اختلال در تنظیم سیستم ایمنی، مه مغزی و ناراحتی روانی شود. 

به گفته پژوهشگران عوارض عصبی و غدد به صورت طولانی مدت با افزایش خطر افسردگی و دیابت پس از بهبودی از عفونت اولیه ویروس کرونا مرتبط است. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست چند نفر علائم طولانی مدت کووید را تجربه می کنند. سال گذشته، یک بررسی سیستماتیک نشان داد که حدود ۵۴ درصد از بازماندگان کرونا شش ماه پس از بهبودی اولیه خود، عواقب شدید پس از ابتلای به کرونا را تجربه کردند.

در پژوهش های جدید که توسط ربلیو و تیم تحقیقاتی او انجام گرفت، این فرضیه مطرح شد که ورزش ممکن است با کاهش التهاب و افزایش ایمنی به روش هایی که نتایج سلامت روان را بهبود می بخشد و خطر دیابت را از بین می برد، به شکستن چرخه معیوب طولانی کرونا کمک کند. 

محققان بر این باورند که ورزش باعث ایجاد عوامل ضد التهابی می شود که ممکن است علائم طولانی مدت کووید را کاهش دهد. در این راسنا پژوهشگران می گویند: ما فرض می کنیم که ورزش با عواقب عصبی و روانپزشکی و اختلال در عملکرد غدد درون ریز و با القای انتشار عوامل در گردش که واسطه پاسخ ضد التهابی، حمایت از هموستاز مغز و افزایش حساسیت به انسولین است، مقابله می کند.

ربلو در این باره می گوید: فرض کنید که ابتلا به کرونا عوارض طولانی مدت و پریشانی روانشناختی را از طریق افزایش فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA)، کاهش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می کند. به گزارش سیناپرس،بیش فعالی محور HPA پاسخ های استرس سیستم عصبی سمپاتیک را افزایش می دهد و التهاب سیستمیک را تقویت می کند.

کاندیدا ربلو (Candida Rebello) پژوهشگر ارشد این مطالعات در یک انتشار خبری گفت: ما می دانیم که کووید طولانی مدت باعث افسردگی می شود و می دانیم که می تواند سطح گلوکز خون را تا حدی افزایش دهد که افراد مبتلا به کتواسیدوز دیابتی شوند و ورزش می تواند در این زمینه کمک کند. ورزش از التهابی که منجر به افزایش گلوکز خون و ایجاد و پیشرفت دیابت و افسردگی بالینی می شود، جلوگیری و مراقبت می کند. 

ربلو خاطرنشان می کند: لازم نیست سه کیلومتر بدوید یا حتی با سرعت تند راه بروید. آهسته راه رفتن نیز ورزش است. مهم نیست از کجا شروع کنید، مهم این است که تلاش کنید.

به گزارش سیناپرس، در حالت ایده آل، ربلو توصیه می کند که اکثر روزها یک جلسه ۳۰ دقیقه ای ورزش هوازی انجام دهید. گفته می شود، اگر فقط بتوانید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با اجرا و انجام حرکات کششی راه بروید، این ورزش برای داشتن فواید ضد التهابی کافی خواهد بود و اگر به آن پایبند باشید، به مرور زمان می توانید به تدریج به میزان توصیه شده ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی قلبی تنفسی در بیشتر روزهای هفته برسید.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در مجله معتبر Exercise and Sports Science Reviews منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا