رفع عفونت ادرار در زنان به کمک داروی غیر آنتی بیوتیک

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی که امروز در نشریه معتبر The BMJ منتشر شده اند، داروی ضد عفونی کننده ای به نام «متنامین هیپورات» می تواند به اندازه آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت های مکرر دستگاه ادراری زنان مفید واقع شود.

به گفته محققان، استفاده از این دارو به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها ممکن است به مقابله با بار جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی نیز کمک کند.

بیش از نیمی از زنان حداقل یک بار عفونت مجاری ادراری یا به اختصار UTI را در طول زندگی خود تجربه می کنند و عود این بیماری نیز، به معنای حداقل سه عفونت مکرر در سال یا دو عفونت در شش ماه قبل، در میان حدود یک چهارم زنانی که یک دوره عفونت را تجربه کرده اند، دیده می شود.

در حال حاضر، دستورالعمل‌های فعلی برای مقابله با این مشکل، آنتی‌بیوتیک‌های روزانه با دوز پایین را به عنوان درمان پیشگیرانه استاندارد برای UTI عودکننده توصیه می‌کنند. به گزارش سیناپرس، اما چنین استفاده طولانی مدتی از آنتی بیوتیک ها می تواند موجب مقاومت آنتی بیوتیکی شود. بنابراین انجام تحقیقات مدام در مورد جایگزین های غیر آنتی بیوتیکی ضروری است.

متنامین هیپورات دارویی است که ادرار را ضدعفونی کرده و رشد باکتری های خاصی را متوقف می کند.به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی نشان داده‌ بودند که این دارو می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌های ادراری مؤثر باشد، اما شواهد قطعی در این خصوص وجود نداشت و به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده بیشتری نیاز بود.

به همین دلیل، تیمی از محققان بریتانیایی، به رهبری پزشکان و دانشمندان نیوکاسل آپون تاین، آزمایشی را انجام دادند تا مشخص کنند آیا متنامین هیپورات جایگزین مؤثری برای درمان استاندارد آنتی‌بیوتیکی به منظور جلوگیری از عود عفونت ادراری در زنان هست یا خیر.

آن ها آزمایش های خود را روی 240 زن 18 ساله یا بالاتر که دارای عفونت های مکرر دستگاه ادراری بوده و نیاز به درمان پیشگیرانه داشتند، انجام دادند. به گزارش سیناپرس،  نتایج نشان داد که داروی متنامین با کاهش مصرف آنتی بیوتیک و سطوح مشابهی از عوارض جانبی و رضایت از درمان در مقایسه با آنتی بیوتیک های روزانه همراه بوده است.

به این ترتیب، محققان می گویند که نتایج آن ها می تواند به بیماران و پزشکان یک جایگزین معتبر برای آنتی بیوتیک های روزانه را ارائه دهد و به آن ها اعتماد به نفس لازم را بدهد تا استراتژی هایی را دنبال کنند که در آن ها از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک اجتناب می شود.

به گزارش سیناپرس، آنها می افزایند که اطلاعات ارائه شده توسط این کارآزمایی ممکن است بیماران و پزشکان را تشویق کند که متنامین هیپورات را به عنوان اولین درمان برای پیشگیری از عفونت ادراری در زنان در نظر بگیرند.

مترجم:علی روشن بین