داروهایی که ما را نسبت به کووید 19 حساس یا مقاوم می کنند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک بررسی گسترده جهانی نشان داده است که برخی از رایج‌ترین داروهای ضد درد و ضد تب ممکن است آسیب‌پذیری ما را در برابر عفونت‌هایی مانند کووید 19 افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند به بهبود پاسخ ایمنی بدن ما منجر گردند.

در این تحقیق که توسط گروهی از دانشمندان بین المللی به سرپرستی دانشگاه سیدنی استرالیا انجام گردیده، مشخص شده است که داروی ضد درد مورفین، سلول های کلیدی سیستم ایمنی را سرکوب می کند و خطر ابتلا به عفونت را به ویژه پس از جراحی های سرطان افزایش می دهد.

همچنین بر اساس یافته های این پژوهش، داروهایی مثل پاراستامول یا همان استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین می توانند پاسخ ایمنی مطلوب را در هنگام واکسیناسیون کاهش دهند. به گزارش سیناپرس، این در حالی است که آسپرین به عنوان یک گزینه درمانی مقرون به صرفه و در دسترس برای بیماری سل که عمدتاً مردم کشورهای فقیر را مبتلا می کند مطرح است و نتایج مفیدی را در حیوانات و انسان ها نشان داده است.

محققان در ادامه نتایج خود اشاره کرده اند که داروی ضد التهابی ایندومتاسین ممکن است تکثیر ویروس کووید 19 را کاهش دهد، گرچه این موضوع بایستی در آزمایش های انسانی مقیاس بزرگ با قدرت بیشتری تایید گردد.

به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، این بزرگ‌ترین بررسی بالینی برای پاسخ‌های ایمنی به پاراستامول، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) و مسکن‌های مخدر، با تمرکز بر بیماری‌های عفونی است که توانسته بینش‌هایی مفیدی را در مورد تأثیرات ناخواسته این داروهای رایج ارائه نماید.

این یافته های پژوهشی که در نشریه British Journal of Clinical Pharmacology منتشر شده اند، پتانسیل برخی از این داروها را برای پیوستن به مبارزه با بیماری های عفونی قدیمی و جدید نشان می دهند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا