تلاش دانشمندان برای آرشیو کردن ارکسترهای زیر اقیانوس+ صوت

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بین المللی معتقدند از حدود 250 هزار گونه دریایی شناخته شده، تمام 126 پستاندار صداهایی از خود ساطع می‌کنند و همچنین حداقل 100 بی مهره و 1000 گونه از 34 هزار گونه ماهی شناخته شده نیز صداهایی قابل شنیدن دارند.

اکنون این دانشمندان از موسسه علوم دریایی و دانشگاه کورتین استرالیا همراه با دانشگاه اوکلند و دانشگاه وایکاتوی نیوزیلند با همکاری سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المناافع در قالب تیمی متشکل از 17 متخصص از نه کشور هدف خود را جمع آوری مجموعه عظیمی از صداهای ساطع شده از آبزیان و قرار دادن آن ها بر روی یک پلتفرم واحد قابل دسترس در شبکه جهانی اینترنت اعلام کرده اند.

آن ها سپس قصد دارند این مجموعه را با استفاده از فناوری های جدید توانمند مانند هیدروفون های بسیار پیچیده اقیانوسی و سیستم های یادگیری هوش مصنوعی، اپلیکیشن های تلفن همراه و دوربین های گوپروی زیرآب گسترش دهند.

این کتابخانه جهانی صداهای بیولوژیکی زیر آب که «گلابز» نام دارد، راه جدید غیرتهاجمی و مقرون به صرفه ای است که از آن می توان برای گوش دادن به زندگی در زیر آب‌های شور و شیرین، نظارت بر تنوع، پراکنش و فراوانی جمعیت موجودات زنده در حال تغییر و شناسایی گونه‌های جدید استفاده کرد.به گزارش سیناپرس، استفاده از این ویژگی‌های صوتی، می‌تواند نوع و وضعیت اکوسیستم ها را نیز مشخص کند.

مجریان این تحقیق اعتقاد دارند با کاهش تنوع زیستی در سرتاسر جهان و تغییرات بی‌وقفه ایجادشده توسط انسان‌ها در چشم اندازهای زیر آب، ما نیاز به مستندسازی، تعیین کمیت و درک منابع صداهای حیوانات زیر آب قبل از ناپدید شدن بالقوه آن ها داریم.

به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها، کاربردهای فعلی این پلتفرم عبارتند از: نظارت، توصیف و ترسیم مناظر صوتی زیر آب، بررسی جوامع آبزی و مستندسازی الگوهای توزیع و مهاجرت ماهی ها، نهنگ ها و سایر پستانداران دریایی.

گفتنی است چند نمونه از صداهای این پلتفرم علمی تحقیقاتی که گزارش علمی آن در نشریه Frontiers in Ecology and Evolution منتشر شده است، در زیر قابل شنیدن هستند.

نویسنده: رهاامیدوار

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا