ماده معدنی که ضعف حافظه را معکوس می کند

به گزارش سیناپرس، سلنیوم (Selenium)، آنتی اکسیدان قوی برای سیستم ایمنی، متابولیسم، عملکرد تیروئید و سلامت شناختی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

طبق یک مطالعه، سلنیوم می تواند مشکلات شناختی پس از سکته را معکوس کرده و عملکرد شناختی از جمله حافظه و یادگیری را بهبود بخشد. همچنین مطالعات گذشته ارتباط فعالیت بدنی  و کاهش مشکلات شناختی مرتبط با افزایش سن را نشان داده است.
بر اساس یافته های محققان مشخص شد، ورزش سطح پروتئین های تنظیم شده را در خون افزایش می دهد و یکی از آنها سلنوپروتئینP است که سلنیوم را به مغز منتقل می کند.

دکتر تارا واکر (Tara Walker) محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می گوید: ما از ۲۰ سال گذشته می دانستیم که ورزش می‌ تواند نورون‌ های جدیدی در مغز ایجاد کند، اما واقعاً نمی‌دانستیم که این کار چگونه انجام می شود.

بنابراین محققان می‌ خواستند بدانند که آیا مکمل ‌های سلنیوم می‌ توانند اثرات ورزش را روی مغز پیری تقلید کنند یا خیر. در این آزمایش به موش‌ ها به مدت یک ماه سلنو-ال-متیونین (نوعی سلنیوم) داده شد.به گزارش سیناپرس، به گفته دکتر واکر، مدل‌ های آزمایشی نشان داد که مکمل سلنیوم می‌ تواند تولید نورون را افزایش داده و شناخت را در موش‌ های مسن بهبود بخشد. سطوح نسل جدید نورون ها در موش های مسن مانند انسان ها به سرعت کاهش می یابد.

هنگامی که مکمل های سلنیوم به موش ها داده شد، تولید نورون ها افزایش یافته و نقایص شناختی مشاهده شده در پیری را معکوس کرد. به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی همچنین بررسی کردند که آیا سلنیوم می تواند از دست دادن حافظه را معکوس کند و عملکرد یادگیری را در افراد مبتلا به آسیب مغزی پس از سکته بهبود بخشد.

دکتر واکر توضیح داد: موش‌ های جوان واقعاً در وظایف یادگیری و حافظه خوب هستند، اما پس از سکته مغزی، دیگر نمی‌ توانند این وظایف را انجام دهند. ما دریافتیم که نقص یادگیری و حافظه موش‌ های مبتلا به سکته با دریافت مکمل ‌های سلنیوم به حالت عادی بازگشت. به گزارش سیناپرس، با این حال، مصرف زیاد مکمل سلنیوم در درازمدت می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود، بنابراین، غذاهای حاوی سلنیوم گزینه بسیار بهتری به نظر می رسد اما مکمل های سلنیوم نباید به عنوان یک جایگزین کامل برای ورزش در نظر گرفته شوند و مصرف بیش از حد آن می تواند برای شما مضر باشد.

آجیل، غذاهای دریایی، حبوبات، تخم مرغ، غلات کامل، گوشت و لبنیات همگی حاوی سلنیوم هستند بنابراین به راحتی می توان آنها را به رژیم غذایی افراد مسن و افراد دارای معلولیت که قادر به ورزش نیستند، اضافه کرد.

به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند فردی که رژیم غذایی متعادلی از میوه ها، آجیل، سبزیجات و گوشت دارد، معمولاً سطح سلنیوم خوبی خواهد داشت اما در افراد مسن، به‌ ویژه آنهایی که بیماری ‌های عصبی دارند، مکمل‌ های سلنیوم می ‌تواند مفید باشد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی متابولیسم سلولی (Cell Metabolism) منتشر شده و قابل دسترس است.