تشخیص خطر لخته خون به کمک تلفن همراه

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران آمریکایی موفق به ساخت یک سیستم تشخیص لخته میکرومکانیکی با استفاده از موتور لرزش و دوربین گوشی های هوشمند شدند. این سیستم قادر به بررسی و  آزمایش زمان پروترومبین آزمایشگاهی و نقطه مراقبت  پلاسما و خون است. 

جاستین چان، از دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر پل جی آلن در دانشگاه واشنگتن در سیاتل و همکارانش موفق به ساخت این سیستم آزمایش اثبات مفهوم PT/INR شدند که از موتور ارتعاشی و دوربین گوشی های هوشمند استفاده می کند. طی این پژوهش، ردیابی حرکات میکرو مکانیکی یک ذره مس با استفاده از ۱۴۰ نمونه پلاسما ناشناس، PT/INR محاسبه شده توسط سیستم تلفن هوشمند با مقادیر آزمایشگاهی مقایسه شد.

محققان دریافتند که عملکرد  این سیستم ساده و کاملا ارزان قیمت، در ۸۰ نمونه ناشناس از خون کامل با استفاده از یک قطره خون (10 میکرولیتر) مشابه  نتایج آزمایشگاه های پیشرفته بود.به گزارش سیناپرس، هنگامی که این سیستم  با ۷۹ نمونه خون با شرایط انعقادی آزمایش شد، سیستم تلفن هوشمند همبستگی و ضریب درستی 0.974 را برای هر دو حوزه  PT/INR نشان داد.

به گزارش سیناپرس، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: در دهه گذشته ‌تقریباً همه تلفن های هوشمند دارای یک موتور لرزشی و یک دوربین هستند. این موضوع بدان معنی است که تقریباً همه کسانی که تلفن همراه دارند می توانند از این سیستم استفاده کنند. تنها چیزی که شما نیاز دارید یک ضمیمه پلاستیکی ساده و بدون هیچ گونه وسایل الکترونیکی اضافی است.

این سیستم جدید امکان آنالیز خطر لخته شدن خون را به صورت مقرون به صرفه و قابل دسترسی برای میلیون ها نفر ممکن می کند. نوع عملکرد و ساختار این سیستم به گونه ای است که حتی در مناطقی که منابع بسیار محدود هستند نیز می توان از این سیستم استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر اعضای این تیم مطالعاتی درخواست ثبت این اثر را به عنوان یک اختراع جدید ارائه داده و فرایند درخواست موقت ثبت اختراع آن توسط دانشگاه واشنگتن پیگیری می شود.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا