دفع خطر بیماری قلبی در 70 ساله ها

به گزارش سیناپرس، پژوهشی که نتایج آن در مجله بین المللی Heart منتشر شده است، نشان می‌دهد که انجام 20 دقیقه ورزش متوسط تا شدید روزانه در اوایل سالمندی و در سنین 70 تا 75 سال، می تواند به بهترین وجه از بیماری‌های قلبی عمده در اواخر سالمندی یعنی سنین 80 سال به بالا جلوگیری کند.

امروزه بر کسی پوشیده نیست که فعالیت بدنی بدون در نظر گرفتن جنسیت و یا قومیت می تواند با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و عمر طولانی تر همراه باشد. به گزارش سیناپرس، اما تاکنون مطالعات نسبتا کمی به طور انحصاری به این موضوع پرداخته اند که آیا ورزش در سنین بالاتر نیز می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته کمک کند یا خیر.

برای رفع این شکاف پژوهشی، محققانی از دانشگاه پادوا و دانشگاه تریسته ایتالیا دست به کار شده اند و مطالعه ای را بر روی 3099 فرد ایتالیایی مسن 65 ساله و بالاتر انجام داده اند.

شرکت کنندگان در هر یک از مقاطع زمانی، پرسشنامه هایی را در مورد سطح فعالیت بدنی خود پر کردند. در این تحقیق، فعالیت بدنی متوسط شامل پیاده روی، کاسه و ماهیگیری بود، در حالی که فعالیت بدنی شدید شامل باغبانی، ورزش در باشگاه، دوچرخه سواری، رقص و شنا بود.

بر این اساس، کسانی که فعالیت بدنی آن ها به 20 دقیقه یا بیشتر در طول روز بالغ می شد به عنوان فعال و کسانی که کمتر از این زمان را به فعالیت های بدنی فوق اختصاص می دادند، به عنوان غیرفعال تعریف شدند. 

نتایج بررسی های محققان نشان داد که افزایش سطح فعالیت بدنی و همچنین حفظ یک سبک زندگی فعال در طول زمان با خطر کمتر بروز بیماری های قلبی عروقی و مرگ در مردان و زنان مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، طبق این یافته ها، بیشترین کاهش خطر برای موارد جدید بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی قلبی در اواخر سالمندی در یعنی در سنین 80 تا 85 سالگی مشاهده شد. 

مجریان این پژوهش می گویند: این نتایج نشان می‌دهند که با توجه به اثربخشی فعالیت های بدنی و ورزش در کاهش خطرات قلبی عروقی، سیاست‌های بهداشت عمومی باید در جهت ترویج انجام فعالیت بدنی در سنین میانی و سالمندی مورد توجه قرار گیرند.

در این راستا، انجام حداقل 20 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در روز بایستی برای دستیابی به بیشترین فواید قلبی عروقی توصیه و ترویج شود.به گزارش سیناپرس،  این یافته های علمی پژوهشی بار دیگر، اصل «دیرتر، بهتر از هرگز است!» را یادآوری کرده و بر اهمیت شروع ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی حتی سنین پیری تاکید کرده اند.

نویسنده: ندا جوادهراتی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا