کاهش 40 درصدی خوردگی با رنگ های نانویی

به گزارش سیناپرس، یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی قریب 20 سالی است که در حوزه رنگ و رزین فعالیت می کند و علاوه بر حوزه نانو، در حوزه رنگ های ترافیکی از نام و آوازه خوبی برخوردار است. رنگ های ترافیکی، به آن دسته از رنگ هایی اطلاق می شود که برای خط کشی خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

گندمی، کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت به سیناپرس می گوید: شرکت ما به تازگی برای بهبود خواص و ویژگی های رنگ های صنعتی و نیز رنگ های حفاظت کننده، از نانوذرات استفاده می کند. فناوری نانویی که از آن بهره گرفته ایم فناوری به روزی در دنیا محسوب می شود که در آن از نانو و صفحات گرافنی استفاده می کنیم. 

او در ادامه به سیناپرس می گوید: این نانو صفحات از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند و در تکنولوژی های مختلفی از آنها استفاده می شود. ما هم با توجه به محصولات پروتکتیو تولید شده در این شرکت، رنگ های اپوکسی برای سطوح مرطوب، رنگ های غنی از روی و رنگ های اپوکسی پلی آمیدی که حاوی اکسید آهن میکایی است، تولید می کنیم.
به گفته گندمی، ویژگی خاص نانوصفحات، این است که به دلیل نانویی و صفحه ای بودنشان می توانند سطح زیادی را در داخل پوشش در اختیار بگیرند و از این طریق خاصیت سدکنندگی پوشش را افزایش می دهند. به عبارت دیگر، مانع از نفوذ رطوبت و عوامل خوردگی روی سطوح فلزی زیرین خود می شوند. 

او ادامه می دهد: همچنین در آسترهای غنی از روی، ویژگی حفاظت کاتودی ایجاد می شود که این مواد با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند انتقال الکترون را افزایش داده و از این طریق، حفاظت کاتودی را هم زیاد کنند. به گزارش سیناپرس، جذب نور در ناحیه UV نور خورشید حداکثری است؛ بنابراین از دیگر ویژگی های این نانوصفحات می توان به این بخش اشاره کرد که با قرار گرفتن این صفحات نانویی در داخل پوشش، بخش UV نور خورشید را جذب کرده و مانع از آسیب رساندن به پوشش پلیمری سطوح می شوند که در برابر اشعه خورشید آسیب پذیر هستند. 

کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت به سیناپرس می گوید: این محصول پتانسیل بالایی دارد و می توان در تمام کشورهایی که در حوزه های نفتی و صنایع نفتی فعالیت می کنند و به نحوی درگیر خوردگی هستند، از آن استفاده کرد. سالانه میلیون ها دلار صرف جبران خسارت های وارد شده از خوردگی به صنایع فلزی می شود بنابراین چنین محصولاتی می توانند تا حد زیادی هزینه ها را کاهش دهند. 

او اشاره می کند: محصولات این شرکت حتی در ایران هم می تواند باعث کاهش هزینه هایی شود که صرف تعمیر و نگهداری این وسایل فلزی مانند لوله، تانکرها و سوله ها می شود. این رنگ ها به طورکلی در صنایع نفت و گاز کاربردهای زیادی دارند و به عبارتی، هر صنعتی که با فلزات در ارتباط باشند و سطح زیرین فلز در آنها استفاده شود، قابلیت کاربری دارند. 

این رنگ های نانویی که به عنوان آستر عمل می کنند، بدون وجود صفحات گرافن هم تا حد زیادی خوردگی را کاهش می دهند اما به گزارش سیناپرس، نسبت به قبل از زمان استفاده از آستر رنگ هایی با صفحات نانویی، تا 40 درصد می توانند میزان خوردگی سطوح را کاهش دهند. 
 

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا