الکل چگونه باعث سرطان می شود؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان می دهد افرادی که هرگز نوشیدنی های الکلی استفاده نمی کنند، ۳۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از بیماری هستند.

بنا به گفته محققان، مصرف الکل با طیفی از تومورها از جمله تومورهای سینه، روده، دهان، گلو و کبد مرتبط است.اکنون، دانشمندان نشان دادند که الکل یک محرک کشنده است، به ویژه برای افرادی که دارای جهش ژنی خاص هستند.
دکتر بکی ایم (Becky Im) محقق ارشد این پژوهش ها از دانشگاه آکسفورد، در بیانیه ‌ای می ‌گوید: این یافته‌ ها نشان می‌ دهد که الکل مستقیماً باعث ایجاد چندین نوع سرطان می‌ شود. این خطرات ممکن است در افرادی که به طور ارثی تحمل الکل پایینی دارند و نمی توانند الکل را به درستی متابولیزه کنند، افزایش یابد.

پژوهشگران می گویند که این خطرات در شرکت کنندگانی که به طور منظم الکل مصرف می کردند، علیرغم اینکه بیشتر مستعد این اثرات بودند، بیشتر بود.

الکل سالانه جان حدود ۳ میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد که بیش از ۴۰۰هزار نفر به دلیل سرطان هستند. در این مطالعات، تیم پژوهشی بریتانیایی بیش از ۱۵۰ هزار مرد و زن را در چین به طور متوسط به مدت یازده سال ردیابی کردند. 
دکتر ایم و همکارانش با همکاری متخصصان چینی، به بررسی دو نوع مرتبط از سرطان که حتی با  مصرف کم الکل هم رخ می دهد، از رویکرد جدیدی استفاده کردند. ژن‌هایی که به نام‌های ALDH2 و ADH1B شناخته می ‌شوند، در جمعیت‌های چینی و آسیای شرقی رایج بوده اما در اروپایی‌ها نادر هستند. این ژن ها ترکیبی سرطان زا به نام استالدئید را در خون تقویت می کنند که منجر به احساس ناخوشایند گرگرفتگی یا سرخ شدن می شود. 

تحقیقات نشان داد مردانی که یک یا دو نسخه از ADH1B داشتند، ۱۳ تا ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان بودند. این پدیده به ویژه در مورد تومورهای مرتبط با الکل، به خصوص تومورهای سر، گردن و مری صادق است.

درادامه مشخص شد، خطر ابتلا به سرطان های مری، روده بزرگ، راست روده و کبد در مردانی که دو نسخه از ALDH2 را دارا بوده و الکل مصرف نمی کردند، ۳۱ درصد کمتر بود. آنها همچنین ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به نوع دیگر سرطان بودند.

به گزارش سیناپرس، از آنجایی که زنان در چین به ندرت الکل می نوشند، تجزیه و تحلیل اصلی بر روی مردان متمرکز بود که یک سوم از آنها بیشتر هفته ها را افراط می کردند. در این راستا محققان دریافتند، خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و مری در افرادی که به طور منظم، علیرغم همراه داشتن یک کپی از ژن مذکور، الکل مصرف می کنند، بسیار بیشتر است.

پژوهش ها ثابت کرد، هیچ ارتباط کلی بین داشتن نسخه ژن ALDH2 و افزایش خطر ابتلا به سرطان در کسانی که از مصرف مشروبات اکلکی کاملاً پرهیز می کنند، وجود ندارد. بنا به گفته محققان، دوری و اجتناب از مصرف الکل کلید پیشگیری از سرطان است.
نتایج این پژوهش و شرح کامل یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله بین المللی سرطان (Journal of Cancer) منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا