یک ساعت ورزش ، سوخت و ساز بدن را برای دو روز افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که تنها یک ساعت ورزش باعث می شود سلول ها تا دو روز با سرعت بیشتری کالری بسوزانند.

محققان دانشگاه ایالتی اورگان با مطالعه افرادی که از یک برنامه ورزشی روتین پیروی نمی کنند دریافتند که یک تمرین هوازی متوسط دارای اثر مثبت چربی سوزی است که حدود ۴۸ ساعت ادامه دارد. بر این اساس اعلام شد ورزش منظم باعث ایجاد تغییرات پایدار در متابولیسم شده و باعث می شود بدن ما حتی زمانی که ورزش نمی کند انرژی بیشتری بسوزاند.
اعضای این تیم مطالعاتی آزمایشاتی را روی میتوکندری انجام دادند، بخشی از سلول که سوخت‌ هایی مانند قند ها و چربی ‌ها را به انرژی تبدیل می‌ کند. طی این مطالعه، شرکت ‌کنندگانی که سطح تناسب اندام پایینی داشتند، سوار دوچرخه ثابت شدند که در آن به راحتی می ‌توانستند به مدت یک ساعت به گفتگو بپردازند. ۱‍۵ دقیقه بعد از پایان ورزش از عضلات آنها نمونه برداری شد و با نتایج یک روز بعد مقایسه شد.

محققان گزارش کردند که تاثیرات این ورزش سبک اگرچه شدید نبود، اما ثابت بودند. بررسی های انجام شده نشان داد پس از ورزش، میتوکندری شرکت کنندگان در مطالعه ۱۲ تا ۱۳ درصد سوخت مبتنی بر چربی و ۱۴ تا ۱۷ درصد سوخت مبتنی بر قند بیشتری سوزاند. این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان می دهد حتی یک ساعت ورزش در افراد کم تحرک سلامت آنها را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، دکتر مت رابینسون، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه اورگان در این رابطه می گوید: ما دریافتیم که صرف نظر از اینکه میتوکندری ها از چه سوختی استفاده می کنند، افزایش خفیفی در توانایی سوزاندن سوخت آن ها وجود دارد.  این موضوع بسیار قابل توجه است که حتی پس از تنها یک ساعت ورزش، این افراد توانستند کمی سوخت بیشتری بسوزانند. 

این موضوع از دیدگاه سلامتی، بسیار دلگرم کننده است که مردم متوجه شوند که می توانید با یک جلسه ورزش از مزایای سلامتی بهره مند شوید. ما سعی می کنیم مردم را به داشتن تحرک بدنی تشویق کنیم.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا