نقش پر رنگ رهبران كشور در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 سرکار خانم دکتر طاهره محسني در گفت و گويي گفت: اندیشه‌های رهبران بزرگ انقلاب اسلامی به‌ویژه بنیانگذار فقید آن، نقش پررنگی در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته است. سند الگو تفسیر مجدد اندیشه‌های متعالی رهبر فقيد انقلاب اسلامي مبتنی بر اوضاع امروز جمهوری است.

وي ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) توانست تحول بنیادینی در ساختار سیاسی ايران به وجود آورد به‌گونه‌ای که با ساختارشکنی و بر هم زدن معادلات جهانی و زدودن سیطره غرب و تفکرات مادی و الحادی، بر جمود مسلمانان شورید، گرد و غبار را از اسلام ناب زدود و آن را از اسلام قشری و به دور از صحنۀ سیاست، به اسلامی اصیل، تحول‌آفرین و یاور مردم به خصوص محرومان مبدل ساخت تا همت کنند و تمدن نوین اسلامی را بر پایه آن بنا نمایند.

استادیار پرديس خواهران دانشگاه امام صادق (ص) ادامه داد: رهبر معظم انقلاب  اسلامی نیز فرآیند شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را شامل پنج مرحله اساسیِ انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل کشور اسلامی و تشکیل امت اسلامی برمی‌شمارند. این مفاد اندیشه‌ای رهبران بزرگ انقلاب اسلامی در جای جای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دیده می‌شود. امام با نگرشی مثبت به دین و با ارائه تفسیری نو توانست ارزش‌های دینی را احیا و بار دیگر دین را به عرصه زندگی مدنی انسان‌ها بازگرداند و اسلام را محور اساسی ساختارهای زندگی اجتماعی قرار دهد. بر اساس این، سند الگو نیز توجه به معنویت، ارزش‌های دینی و اسلامی را زیربنای تدوین خود قرار داد.

محسني ادامه داد: تأکید ایشان بر معنویت و معیارهای اخلاقی، ارزش‌های انسانیِ دینی متعالی و جهان شمول، موجب تشکیل حکومت اسلامی شد و زمینه شکل‌گیری و ایجاد تمدن نوین اسلامی را بر پایه مبانی مهمی چون خوداتکایی و استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، همزیستی مسالمت‌آمیز، پیوند میان دین و سیاست، اسلام‌گرایی و احیای هویت مسلمانان، خدامحوری، وجود حکومت اسلامی، تکریم مردم، وحدت و پرهیز از تفرقه در میان مسلمانان، روحیه شهادت‌طلبی، تزریق روح خودباوری و اعتماد به نفس در ملت‌ها، توجه به همه ابعاد وجودی انسان، توجه به علم و عمل، رفاه مردم و حکومت مردمی فراهم نمود.

استادیار پرديس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) در پايان گفت: مرور بخش‌های مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نشان می‌دهد کلیدواژه‌های مذكور نه‌تنها محور بندهای مختلف سند است بلکه روح و مفهوم آنها نیز در جای جای سند اشراب شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا