تفاهم نامه همکاری چهار جانبه در جهاددانشگاهی هرمزگان منعقد شد

تفاهم نامه چهار جانبه بین جهاددانشگاهی هرمزگان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، انجمن صادرکنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی هرمزگان و انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس و تشکل های خیریه استان در راستای اجرای «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» و توانمندسازی اقتصادی متقاضیان مبتنی بر طرح ملی توسعۀ مشاغل خانگی منعقد شد.

محمد دل پسند رییس جهاددانشگاهی هرمزگان در مراسم انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه در جهاددانشگاهی  هرمزگان گفت: با اجرایی نمودن این تفاهم نامه در ارتباط با موضوع اشتغالزایی بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه شاغلین در مشاغل خانگی استان مرتفع می شود.

وی با بیان این که در این یک دهه اخیر کشورمان با رکود تورمی دست و پنجه نرم کرده است، افزود: طی دهه گذشته در کشور شاهد رشد اقتصادی منفی بوده ایم و باید بدانیم هیچ راهی برای خروج و برون رفت از این وضعیت جز تکیه بر مشاغل خانگی وجود ندارد.

وی بیان کرد: دولتمردان اگر واقعا قصد حمایت از کسب و کار را دارند و در صدد حمایت از اکوسیستم کسب و کار هستند، این حمایت ها تنها به زبان و حرف نیست و باید از قالب حرف خارج و جامه عمل بپوشد در اصل باید به شیوه  عملگرایانه رفتار کنند.

وی اضافه کرد: اینکه طی چند سال گذشته اکثر فعالین اقتصادی در عرصه مشاغل خانگی فریادشان برای احداث بازارچه محلی بلند است اما این فریاد و خواسته ها به جایی نمیرسد نشان می دهد که حمایت به معنای کافی و لازم وجود ندارد.

دل پسند اظهار کرد: حمایت یعنی اگر دستگاه‌های متولی امکاناتی را در اختیار دارند،امکانات خود را در اختیار این حوزه قرار دهد و از بودجه غیر ضروری دستگاه کاسته و به دنبال ایجاد فضای مناسب برای توسعه کسب و کار باشد تا افرادی که آمده اند و در یک فضای کوچک خانگی محصولی تولید کرده اند بدانند که در چه فضایی می توانند آن را عرضه کنند.

وی گفت: متاسفانه خیلی وقت است که درگیر حرف، شعار و جلسات بی حاصل در عرصه کسب و کارهای خانگی شده ایم و عملا آنهایی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و امید بسته اند به افرادی که پشت میزهای تصمیم گیری قرار دارند ناامید پشت این درها متوقف شده اند.

وی تاکید کرد: برای تقویت مشاغل خانگی نیازمند ارائه خدمات کلینیکی و بالینی به منظور توانمندسازی شاغلین کسب و کار خرد هستیم، باید مراکزی وجود داشته باشد که افراد شاغل در کسب و کار بتوانند تکنیک های اتصال به بازار و نیازمندی های خود را فراگیرد.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان افزود: در غالب این تفاهم نامه می توان مراکزی را به جامعه شاغلین معرفی نموده تا با ورود به این مراکز تکنیک های توانمند سازی، شیوه چگونگی موفقیت در کسب و کارهای خانگی را بیاموزند و باید تمام این نیازمندیها را برای اتصال به بازار در اختیارشان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه من از دغدغه‌ مندی های همکاران در اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جناب هاشمی بزرگ خیران استان و همه عزیزان تشکر می کنم، بیان کرد: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان به ما این نوید را دادند که با راه اندازی این مرکز، بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به مشاغل خانگی برطرف می شود و ما با توانمان در حل مسئله و چاره جویی برای این عزیزان انجام می دهیم‌ .

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان در پایان اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است که در این مسیر همکاران ما در حوزه صادرات و واردات بازرگانان و خیران استان ما را همراهی کردند.

هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نیز در این مراسم فقر و اشتغال را مهمترین مسائلی دانست که الان باید در اولویت دستگاه های متولی قرار بگیرد افزود: مشاغل خانگی در صورت اجرای صحیح و درست و با هم افزایی همه دستگاهها، نهادها و خیرین که در این حوزه فعال هستند می تواند فقر را ریشه کن و در حوزه معیشت مردم تحول آفرین باشد.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه مشاغل خانگی و کارآفرینی گفت: در حوزه مشاغل خانگی مهمترین مسئله این است که استعدادهای افراد شکوفا می شود و این مهم در کنار توسعه درآمد فرد می تواند حتی از مدل کار در بخش مزد بگیری فراتر رفته و برای جامعه مستعد و نیازمند توسعه کسب و کار های خرد تحولی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: تکمیل زنجیره در حوزه مشاغل خانگی از ایجاد شغل تا اتصال به بازار فروش محصول باید از ظرفیت همه شبکه های بازار استفاده کرد و الان که این طرح به بلوغ خود رسیده لازم است با ایجاد بازارچه های محلی در حوزه فروش هم افراد متخصص و صاحب ایده وارد چرخه کنیم تا این زنجیره  کامل بشود.

 ابراهیمی افزود: کمک های انجمن ها و خیرین نیازمند ایجاد یک مرکز جهت ساختار سازی مشاغل خانگی است که این مرکز کارآمد و جدا از سیستم دولتی بحث اشتغال را به پیش ببرند. این مرکز تحت عنوان مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در استان راه اندازی گردد.

وی تاکید کرد ما آمادگی داریم این مرکز در اختیار این تیم قرار بدهیم ساختمان و امکانات سخت افزاری آماده است و در حال حاضر شبکه های مختلف در حوزه اشتغال پراکنده کار می کنند که اگر این مرکز به عنوان کارگزار مشاغل خانگی از تولید تا اتصال به بازار درست عمل کند قطعا چرخه اقتصادی کامل شده و این ظرفیت می تواند هم به توسعه اشتغال کمک کند هم به درآمد جامعه مخصوصا در دهک های پایین جامعه تحول ایجاد کند.

وی افزود: نوآوری و به روز بودن یکی از شاخص های مهم رشد و پیشرفت مشاغل خانگی است ایجاد بازار مشاغل خانگی در فضای مجازی می تواند جرقه تغییر و تحول در حوزه اقتصادی است.

سید عبدالله هاشمی رییس انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس نیز در این مراسم بیان کرد: یک قسمت از اقتصاد کشورها همین کسب و کارهای خرد است، انجمن خیریه و خدمات اجتماعی بندرعباس این آمادگی را جهت همکاری در تامین فضای فیزیکی فضای مورد نیاز توسعه کسب کار خانگی دارد.

عسکری نماینده انجمن صادرکنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی استان هرمزگان نیز در این جلسه گفت: افتخار می کنیم که انجمن صادرات و واردات استان هرمزگان بتواند در این عرصه قدمی مثبت بردارد و در این خصوص پای کار است.

وی با بیان این که این انجمن به منظور آموزش های میدانی در خصوص صادرات کالا از گمرکات اعلام آمادگی می کند، افزود: در حوزه بازاریابی بین المللی و آموزش استانداردهای مورد نیاز نیز انجمن صادرکنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی استان هرمزگان آمادگی دارد که این مهم را برعهده بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا