بازگشت مومیایی های مصری به زندگی

به گزارش سیناپرس، یکی از مهمترین چالش های پیش روی باستان شناسان برای مطالعه مومیایی ها، بررسی بخش های داخلی این اجساد به نحوی است که آسیبی به ان ها وارد نشود. به همین دلیل پزوهشگران دپارتمان مهندسی کامپیوتر دانشگاه مالت از هوش مصنوعی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس سه بعدی از مومیایی های مصری استفاده می کنند.

این روش مبتنی بر هوش مصنوعی با عنوان ASEMI (بخش ‌بندی خودکار تصویربرداری میکروتوموگرافی) نام گذاری شده و پروژه‌ ای است که توسط پروفسور یوهان بریفا، رئیس بخش ارتباطات و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه مالت رهبری می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، این ابزار با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی، تصاویر میکروتوموگرافی دقیقی از مومیایی های مصری ارائه می دهد. در توضیح این روش باید گفت که میکروتوموگرافی درست مانند یک اسکنر پزشکی عمل کرده و از تابش سنکروترون به جای منبع اشعه ایکس معمولی استفاده می کند تا اسکن های حجمی را با وضوح و کیفیت بسیار بالاتر ثبت شود.

این فناوری، امکان تجسم سه بعدی ساختار مواد را به روشی غیر تهاجمی و غیر مخرب با کاربردهایی موثر و مفید در میراث فرهنگی، تحقیقات مواد، علوم زیستی، تحقیقات زیست پزشکی و دیرینه شناسی فراهم می کند. یکی از جدیدترین کاربردهای این فناوری در مطالعات مربوط به مصرشناسی، از طریق بررسی مومیایی حیوانات است. در این نرم افزار، متخصصان دانشگاه مالت  مواد تشکیل دهنده مختلف موجود در مومیایی ها مانند منسوجات، بافت های ارگانیک، رزین مومیایی، سفال و سرامیک و استخوان را تقسیم بندی و تفکیک می کنند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس پیچیدگی و اندازه مجموعه داده، این فرآیند بسیار زمان بر بوده و معمولاً برای یک مومیایی کوچک چندین هفته طول می کشد. گفتنی است اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کردند با ساخت خط پرتو جدید BM18، انتظار می ‌رود که همین فرآیند در مورد مومیایی‌ های انسانی نیز اعمال شود که البته روند تصویربرداری شفاف و کاملا واضح از آن ها به نسبت مومیایی های حیوانی بسیار طولانی ‌تر خواهد بود.
لازم به توضیح است که این پروژه با مشارکت مرکز تابش سنکروترون اروپا (ESRF) در گرنوبل، فرانسه انجام شد که پیشرفت منحصر به فردی را در کاربرد تصویربرداری های مرتبط با دیرینه شناسی و باستان شناسی ایجاد کرده است.

در این گزارش تصویری می توانید نمونه مطالعه مومیایی برخی حیوانات مصری را که تاکنون امکان بررسی آن ها با این وضوح و دقت وجود نداشت، مشاهده کنید.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: maltatoday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا