تلسکوپ جیمز وب این هفته به فضا می رود

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا و شرکت ناظر پرتاب تلسکوپ جیمز وب تایید کردند که پرتاب این تلسکوپ سرانجام پس از تاخیر های متعدد و فراوان سوم دی ماه برابر با ۲۴ دسامبر  انجام خواهد شد.
گفتنی است این پروژه از سال ۱۹۸۹ آغاز شده و در ابتدا انتظار می رفت تلسکوپ فوق که بزرگترین و قوی ترین تلسکوپی است که تا به حال به فضا پرتاب شده است  در اوایل دهه ۲۰۰۰ در مدار خود مستقر شود. متاسفانه شرایط آن طور که پیش بینی می شد پیش نرفته و  مشکلات متعددی باعث بروز تأخیرهای فراوان  و سه برابر شدن بودجه اولیه ساخت این تلسکوپ شده و در حال حاضر این تلسکوپ هزینه ای حدود ۱۰ میلیارد دلار روی دست سازندگانش گذاشته است.
گفتنی است، مراحل ساخت و تولید تلسکوپ جیمز وب در ایالات متحده انجام شده دو روز پیش عملیات بسیار حساس و دشوار انتقال ان به گویان فرانسه آغاز شد تا در نهایت از سکوی پرتاب موسوم به  Kourou  راهی ماموریت تاریخی خود شود. سیناپرس،نکته جالب اینجاست که حتی این عملیات  حمل و نقل نیز با چندین تاخیر همراه شده و در نهایت به نظر  می رسد طلسم ناکامی های این پروژه به پایان رسیده باشد زیرا شرکت پرتاب کننده Arianespace در توییتی نوشت: عملیات پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب برای تاریخ پرتاب هدف یعنی ۲۴  دسامبر تأیید شده است.

سازمان فضایی ناسا نیز با تایید تاریخ پرتاب، توییت کرد که این تلسکوپ در داخل فضاپیمای حامل Ariane5 قرار دارد شده است. به گزارش سیناپرس، از نظر فنی ، این تلسکوپ افسانه ای  همان ماموریت هابل را دنبال می کند اما با این تفاوت که جیمز وب  بسیار دورتر از خورشید قرار خواهد گرفت. امید می رود که با کمک این تلسکوپ بتوان شواهدی از شکل گیری جهان در ۱۴ میلیارد سال پیش را مطالعه کرد.

نام تلسکوپ جدید به افتخار دانشمند فقید ناسا یعنی  جیمز ای. وب، که آژانس فضایی نوپای ناسا را در طول دهه ۶۰ میلادی اداره می کرد، گذاشته شده است.

مترجم: حمید تعالی