راهی برای پیشگیری از تهدید آنلاین دختران

به گزارش سیناپرس، امروزه در دهه‌های ابتدایی قرن 21 با فراگیر شدن رسانه‌ها و نقش آفرینی اینترنت در شکل‌دهی به فرهنگ، هویت و باورها و ارزش‌های اجتماعی، اهمیت پژوهش در این حوزه‌ها دو چندان شده است. بسترهای این فضا که تمام روابط زندگی بشر را در بر گرفته و به خود معطوف نموده‌اند، این امکان را فراهم ساخته‌اند تا هر فردی به راحتی و با صرف کمترین زمان، بسیاری از امور روزمره خود را به انجام رساند، به نحوی که دیگر جدایی از این فضا برای انسان امروزی قابل تصور نیست. فضای سایبر به ویژه برای نسل آنلاین امروزی بدون تردید محیطی سرشار از فرصت برای آموختن، کشف و به اشتراک گذاشتن داده است.

به گفته محققان، این محیط همچنین برای بیشتر افراد یک ابزار فعالیت حرفه‌ای، حفظ روابط با دوستان و نیز ارتباط با دیگر اعضای خانواده مخصوصاً در عصری است که فاصله‌ها به تدریج دورتر می‌گردد. برای کودکان و نوجوانان که یکی از فعالیت های اجتماعی محبوب آن‌ها، چت یا گفتگوی آنلاین اینترنتی است، این فضا صرفاً محیطی برای حفظ روابط نیست، بلکه فرصتی برای ایجاد روابط اجتماعی جدید به حساب می‌آید. با همه این‌ها و علیرغم مزایای غیر قابل انکار محسط مجازی، فضای سایبر می‌تواند بستری برای سوء استفاده و وقوع جرائم مرتبط نیز گردد. این محیط جدید اجتماعی شدن، همزمان دربردارنده خطرات جدید، انحراف و ناسازگاری نیز هست که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، در رابطه با این موضوع، یک مطالعه پژوهشی با محوریت تهدید شدن آنلاین دختران توسط برخی افراد و ابعاد مختلف آن انجام شده است. در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شیراز و بندرعباس انجام شده، رویکرد جرم‌شناختی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

در مطالعه مورد اشاره، محققان به روش توصیفی تحلیلی به بررسی آراء محاکم کیفری و تبیین گونه‌های مختلف تهدید برخط یاآنلاین نسبت به دختران در محیط‌های مختلف پرداخته‌اند.

بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تهدید آنلاین متاسفانه از سوی افراد مختلف و به شیوه‌های متفاوتی در محیط اینترنت علیه دختران وجود دارد. این در حالی است که دختران تهدیدشده با وجود تحمل بزه دیدگی مکرر، این عمل مجرمانه را به دلیل نگرانی از سلامت روحی و همچنین احتمال هتک حیثیت و اعتبار شخصی، خانوادگی و اجتماعی مورد پیگیری و شکایت قرار نمی‌دهند.

مصطفی فروتن، استادیار و محقق گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و همکارانش در این خصوص می گویند: «این امتناع دختران موجب می‌شود که یک تهدید ساده آنلاین گاهی حتی به یک قتل منتهی گردد. لذا باید به تدابیری اندیشید که سبب پیشگیری از چنین اتفاقاتی می‌شوند».

به بیان آن‌ها، «در درجه اول، بایستی پیشگیری کیفری را از طریق اتخاذ تدابیر احتیاطی فوری توسط بازپرس و طبق قانون آیین دادرسی کیفری انجام داد و این در صورتی است که احتمال تهدید جدی علیه تمامیت جسمانی و حیثیت بزه‌دیده وجود داشته باشد».

آن‌ها افزوده‌اند: «همچنین با توجه به این که عمده تدابیر موجود در حوزه تهدید چه در محیط حقیقی و چه مجازی، واکنشی و پسینی است پیشنهاد می‌شود که قانون گذار در راستای پیشگیری از تهدید آنلاین، یک ماده به قانون جرائم رایانه‌ای الحاق نماید».

علاوه بر این‌ها، در این پژوهش پیشنهاد شده است به منظور پیشگیری پایدار از بزهکاری در محیط مجازی، یک منشور اخلاق حرفه‌ای در محیط‌های فوق به ویزه محیط های مجازی تحصیلی تنظیم گردد که دارای مجموعه ای از قوانین بوده و رعایت آن‌ها برای تأمین امنیت همه کاربران لازم باشد.

در این منشور به گفته فروتن و همکارانش، «مواردی چون اطلاع از این که محیط‌های مجازی می‌توانند حاوی صفحاتی آزاردهنده و مخالف اخلاق و مقررات باشند وجود دارد و همچنین آن که در صورت مواجه شدن با آن‌ها معلم را مطلع خواهند ساخت درج می‌گردد».به گزارش سیناپرس، استفاده کنندگان از محیط مجازی با پذیرش این منشور اعلام می‌دارند، از این که اینترنت، ابزار ارتباطی ورود به دنیا است و لذا نباید اطلاعات مربوط به خود و خانواده از جمله نشانی، تلفن و مشخصات مالی را در اختیار هرکسی قرار ندهند، آگاه هستند.

گفتنی است این یافته‌ها را دو فصلنامه «آموزه‌های حقوق کیفری» متعلق به دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا