کنترل قاعدگی دردناک به کمک درمان غیرهورمونی

به گزارش سیناپرس، تا به امروز مشکلات قاعدگی و بیماری های مرتبط با آن مانند اندومتریوز که سبب ناباروری زنان می شود، گریبان گیر زنان زیادی شده و به همین جهت تحقیقات و تلاش های زیادی برای درمان و رفع این مشکلات انجام شده است.

دکتر کرینا زوندروان (Krina Zondervan)، رئیس بخش سلامت زنان و باروری و استاد اپیدمیولوژی باروری و ژنومی و همچنین مدیر مرکز اندومتریوز CaRe در آکسفورد و از پژوهشگران یک پروژه پژوهشی با موضوع کنترل قاعدگی دردناک در این رابطه می گوید: این یک پیشرفت جدید هیجان انگیز در تلاش ما برای درمان های جدید اندومتریوز ، یک بیماری ناتوان کننده و ناشناخته که ۱۹۰ میلیون زن در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، است. ما یک هدف جدید غیر هورمونی امیدوارکننده برای تحقیقات و توسعه بیشتر داریم که به نظر می رسد به طور مستقیم به اجزای التهابی و درد بیماری می پردازد.

آندومتر پوشش داخلی دیواره رحم است که در طول دوره باروری در زنان ایجاد شده و سپس از بین می رود. آندومتریوز به حالتی گفته می‌شود که سلول های مشابه با سلول ‌های پوشش داخلی دیواره رحم در بیرون از رحم رشد کنند که منجر به التهاب ، درد شدید شکمی می شود.به گزارش سیناپرس، نقاط مختلفی از بدن ممکن است تحت تاثیر این حالت قرار گیرد بنابراین هم زمان با قاعدگی در این این نقاط خون جمع شده در نتیجه دشواری ‌های فراوانی برای فرد به‌ وجود می ‌آورد. رایج‌ ترین عوارض درد قاعدگی ماهانه، نازایی و دردهای مزمن لگنی است.

اگرچه علل مولکولی اندومتریوز مشخص نیست اما نقش وراثت در این رابطه در حدود ۵۰ درصد برآورد می شود که نشان دهنده یک مولفه ژنتیکی قوی است. گزینه های درمانی فعلی برای این عارضه شامل هورمون درمانی و جراحی با نیاز مبرم به داروهای غیر هورمونی است.

دانشمندان کالج پزشکی بایلور (Baylor)، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه ویسکانسین- مدیسون و بایر ای جی (Bayer AG)، تجزیه و تحلیل ژنتیکی را روی انسان و میمون رزوس، دو گونه که خود به خود آندومتریوز ایجاد می کنند، انجام دادند تا مشخص شود که ژن NPSR1 (گیرنده اس نوروپپتید ۱) با بیماری همراه است.

در راستای ایجاد اثر درمانی، محققان با استفاده از مهارکننده ها، مولکولی کوچک SHA 68R NPSR1 را در مدل های موش مهار کرده و نتایج به دست آمده نشان می دهد که این امر باعث کاهش نفوذ غیرطبیعی بافت آندومتر در خارج از رحم و غشای داخلی که تمام اندام های شکم را در بر می گیرد، شده و التهاب، اندومتریوز و درد را کاهش می کند.

به گزارش سیناپرس، در صورت تأیید این روش در آزمایش های اولیه انسانی، ممکن است این مطالعات منجر به تهیه دارویی غیرهورمونی برای اندومتریوز شود.
محققان از طریق تجزیه و تحلیل دی ان ای ۳۲ فرد داوطلب، مقدار زیادی از انواع برنامه با فرکانس پایین مضر در NPSR1 را در افراد مبتلا به آندومتریوز مرحله III/IV در مقایسه با افراد عادی پیدا کردند. آنها همچنین پیوند مشابهی را در یک مطالعه ژنتیکی روی ۸۴۹ میمون رزوس مشاهده کردند.

گفتی است؛ پیش از این، تیم آکسفورد با تجزیه و تحلیل دی ان ای خانواده هایی که حداقل سه زن مبتلا به آندومتریوز داشتند، ارتباط ژنتیکی با اندومتریوز در بازوی کوتاه کروموزوم شماره هفت پیدا کرده بودند. تیم بایلور این ارتباط ژنتیکی را در دی ان ای میمون های رزوس در مرکز تحقیقات ملی ویسکانسین در دانشگاه ویسکانسین مدیسون تأیید کردند.
دکتر زوندروان تاکید کرد که تحقیقات بیشتری را در مورد مکانیسم عمل و نقش انواع ژنتیکی در تعدیل اثرات ژن در بافت های خاص انجام خواهند داد.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علم پزشکی ترجمه ای (Science Translational Medicine) منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است.

منبع:  genengnews