عوارض واکسن فایزر در نوجوانان خفیف است

به گزارش سیناپرس، پژوهش های جدید محققان نشان می دهد که عوارض جانبی تزریق واکسن فایزر/بیون تک در نوجوانان به احتمال زیاد خفیف تا متوسط است و باعث می شود تا عوارض ناشی از کرونا در کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله در معرض خطر، به سرعت برطرف می شود.

پژوهشگران همچنین معتقدند اگرچه تعداد مطالعات انجام شده در این رابطه کم است، اما داده ها نمایانگر این مسئله است که به احتمال زیاد تزریق واکسن کرونا برای نوجوانان مفید خواهد بود و والدین و پزشکان باید در این مورد اطمینان خاطر داشته باشند.

تجربیات پیشین نشان می دهد کودکان سالم مبتلا به عفونت کووید ۱۹ عموماً بیماری خفیفی دارند، اما برخی شرایط خاص بهداشتی به ویژه شرایط عصبی، باعث بروز بیماری شدید در این گروه سنی می شود. بنابراین این کودکان در معرض خطر زیادی برای ابتلا به عفونت عفونت کووید ۱۹ قرار دارند.
گروه مشاوره واکسن انگلستان، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی (JCVI)، توصیه کرد که باید به کودکان ۱۲ ساله و بالاتر با ناتوانی های عصبی شدید که در خطر ابتلا به عفونت های مکرر تنفسی بوده و نیازمند مراقبت پیچیده ای هستند، پیشنهاد شود که واکسن کووید ۱۹ را تزریق کنند. 

با توجه به عوارض جانبی ناشناخته واکسیناسیون در این گروه پیچیده و آسیب پذیر، محققان از والدین ۲۷ نفر از این کودکان خواستند تا عوارض جانبی واکسیناسیون کووید ۱۹را برای هر کودک ثبت کنند. این کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن داشتند و سه نفر از آنها در بیمارستان بستری بودند و ۱۶ نفر از آنها را پسران تشکیل داده و ۲۱ نفر سفید پوست بودند.

به گزارش سیناپرس، آنها دارای بیماری های عصبی مختلف از جمله دیستروفی عضلانی و فلج مغزی، به علاوه طیف وسیعی از بیماری هایی مانند صرع، نقایص مادرزادی قلب و نقص ایمنی بودند که به همین دلیل انواع دارو دریافت می کردند.

عوارض جانبی گزارش شده از بررسی ها همه خفیف تا متوسط بودند، به استثنای یک کودک که خستگی و ناراحتی شدید، همراه با افزایش تحریک را تجربه کرد. یکی از خانواده ها نیز گزارش داد که نوع تشنج یکی از کودکان به صورت خوشه ای تغییر کرده است ، اگرچه یک هفته بعد برطرف شد.
در مجموع ، ۸ مورد در ۶ کودک پس از دریافت اولین دوز علائمی از قبیل بثورات خفیف، سردرد، اسهال، گلو دردخفیف، گردن درد، مشکل در خوابیدن و قند خون پایین را تجربه کردند که همه آنها طی ۷۲ ساعت پس از تزریق برطرف شدند. 

پس از تزریق دوز دوم واکسن، علائم اضافی از قبیل استفراغ؛ تورم زیر بغل و تاول هایی در اطراف دهان در ۵ کودک رخ داد.

پژوهشگران می گویند: «اگرچه تعداد این افراد اندک بوده، اما این داده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا آنها نمایانگر کودکانی هستند که به احتمال زیاد از واکسیناسیون بهره مند می شوند و والدین و پزشکان ممکن است در مورد افزایش خطر حوادث غیر منتظره در آن ها نگران باشند.

به گزارش سیناپرس،  والدینی که تصمیم گرفتند این واکسیناسیون را در زمانی انجام دهند که تزریق واکسن کرونا به کودکان غیر مجاز بود ، با اطلاعات کمی در مورد ایمنی، این کار را کردند زیرا آنها و پزشکان معتقد بودند این کودکان در معرض خطر بالای بیماری کووید ۱۹ هستند. در واقع، بسیاری از آنها احساس می کردند که این واکسیناسیون می تواند تغییرات مهمی در زندگی کودکان ایجاد کند.»

مترجم: فاطمه کردی
منبع: news-medical

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا