به دام روابط فرازناشویی نیافتید

به گزارش سیناپرس، ازدواج یک بنیان جهان‌شمول بشری است و تعهد به رابطه زناشویی اساس این بنیان و ارتباط میان زوجین بوده است. باوجود این که بیشتر زوج‌ها زندگی مشترک را به‌خوبی شروع می‌کنند، آسیب‌های متعددی وجود دارد که به روابط زناشویی صدمه می زند. یکی از این صدمات که به ایجاد تعارض‌های عمیق، طلاق و آسیب‌های روانی و اجتماعی متعدد می‌انجامد، داشتن روابط فرازناشویی توسط یکی از زوجین است.

روابط فرازناشویی آسیبی جدی برای زندگی مشترک است و یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق و ازهم‌پاشیدگی کانون خانواده‌ها به شمار می‌رود.

بنا بر گفته پژوهشگران، روابط فرازناشویی براساس یک تعریف کلی، شکل‌گیری درجاتی از روابط و رفتارهای عاطفی و جنسی با فردی به‌جز شریک عاطفی اولیه و در شرایطی است که همزمان رابطه با شریک اولیه همچنان برقرار باشد.به گزارش سیناپرس، پژوهشگران تمایل همسران به روابط فرازناشویی را در جوامع مختلف بین 20 تا 25 درصد گزارش کرده‌اند.

باوجود این که پژوهش‌ها نشان داده اند روابط فرازناشویی در جوامع امروزی، یکی از معضلات اجتماعی شایع است، قبح این مسئله در کشور ما سبب شده است پژوهش‌های اندکی در این زمینه صورت پذیرد و آمار دقیقی از میزان روابط فرازناشویی در ایران در دست نباشد.

با این حال، گروهی از محققان کشور در همین زمینه، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن روابط فرازناشویی افراد مراجعه‌کننده به مشاوران و راهکارهای پیشگیری از آن مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

به گزارش سیناپرس،این پژوهش کاربردی، با مشارکت 25 نفر از مشاوران استان خراسان جنوبی شامل مشاوران سازمان‌های بهزیستی، دادگستری، نیروی انتظامی، مرکز مشاوره دانشگاه بیرجند، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های بیرجند، پیام‌نور و آزاد، حوزه علمیه و بنیاد شهید انجام شده است.
طبق بررسی‌های انجام شده محققان فوق، یافته‌ها در چهار دسته مختلف شامل شرایط زمینه‌ساز، شرایط مداخله‌گر، عوامل علی و پیامدهای روابط فرازناشویی مقوله‌بندی شدند.

نتایج نشان داد مقوله محوری در روابط فرازناشویی، برآورده‌نشدن نیازهای عاطفی یا جنسی یا هردو آن‌ها است. همچنین راهکارهای مشاوران برای پیشگیری از روابط فرازناشویی مقوله‌بندی و ارائه شدند که شامل راهکارهای درمانی و مشاوره، راهکارهای آموزشی و راهکارهای اجتماعی و فرهنگی بودند.

به گزارش سیناپرس،لیلا طالب‌زاده شوشتری، استادیار و پژوهشگر گروه روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه بیرجند و سایر محققانی که در این پروژه همکاری کرده‌اند می گویند: «استفاده زوجین از خدمات مشاوره ای در هنگام بروز تعارض و حل‌وفصل به‌موقع اختلافات، راهکاری است که در پیشگیری از روابط فرازناشویی نقش مؤثری خواهد داشت و مورد تأکید بسیاری از مشاوران است».

آن‌ها معتقدند: «لازم است زوجین جوان از اهمیت برآورده کردن نیازهای عاطفی و جنسی همسرانشان آگاه شوند و در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت کنند. در این رابطه ارائه خدمات مشاوره قبل از ازدواج به جوانان نیز می‌تواند راهگشا باشد. همچنین درمان دارویی، کاردرمانی، طرحواره درمانی و بخشش درمانی نیز از منظر مشاوران جزء راهکارهای درمانی مؤثر هستند».

بر اساس یافته‌های این تحقیق که در «مجله پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی» متعلق به موسسه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران منتشر شده‌اند، در مورد راهکارهای آموزشی، آموزش مهارت‌های زناشویی و اجتماعی به زوجین از اهمیت بالایی برخوردار است. آموزش فرزندپروری، آموزش خودکنترلی و مدیریت رفتار، آموزش استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی و آموزش ایجاد و حفظ شادی و نشاط در خود و خانواده و سایر راهکارهای آموزشی مورد تأکید مشاوران مورد مطالعه بوده است.

این نتایج مهم، همگی حاکی از آن هستند که باید به اصلاح زمینه‌ها و شرایط مداخله‌گر یا محیطی مذکور اهتمام مناسبی داشت و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب را با هدف تأمین این مهم صورت داد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا