مام طبیعت، از پیکر موجودات زنده، الماس می‌ سازد

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید دانشمندان بین الملل نشان می‌دهد که الماس‌هایی که از عمیق‌ترین لایه‌های زمین به دست آمده‌اند، عموماً از پیکر موجودات زنده پیشین تشکیل شده‌اند که به شکلی قوی و مؤثر در عمق بیش از 400 کیلومتری زیر سطح زمین، به الماس بازیافت شده‌اند.

نتایج این تحقیق که به سرپرستی محققان دانشگاه کرتین استرالیا انجام شده، نشان داده است که چه الماس های موجود در سنگ‌های اقیانوسی و چه الماس‌های موسوم به فوق عمیق قاره ای، دارای منشاء مشترک کربن آلی بازیافتی در اعماق گوشته زمین هستند.

این محققان اظهار داشته‌اند: «یافته‌های ما، بینشی جالب و جذاب را در مورد این گران‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان ارائه می‌دهد. این نتایج، نشان می‌دهند که موتور فعال زمین، چگونه کربن آلی برگرفته از پیکر مرده جانداران را صدها کیلومتر زیر سطح زمین به الماس تبدیل می‌کند».

این الماس‌ها معمولاً از طریق فوران آتشفشانی به سطح زمین منتقل می‌شوند تا انسان‌ها از آن به عنوان قیمتی‌ترین سنگ‌ها لذت ببرند.

سه نوع اصلی الماس طبیعی شامل الماس‌های اقیانوسی، الماس‌های فوق عمیق قاره ای و الماس‌های لیتوسفری هستند که در سطوح مختلف گوشته زمین با مخلوط متفاوتی از کربن آلی و معدنی تشکیل می‌شوند.

این تحقیق به گفته مجریان آن نه تنها به درک چرخه کربن در زمین کمک می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد که اسرار بیشتری از تاریخ پویای زمین را از طریق ردیابی مکان‌های قبلی توده‌های گوشته آشکار کند. این موضوع را می‌توان با ترسیم توزیع الماس‌های قاره ای و اقیانوسی مشخص کرد.

به گزارش سیناپرس، این دانشمندان البته به وجود یک راز نهفته در این پژوهش اذعان کرده‌اند؛ این که چرا برای تولید یک الماس در مکانی موسوم به منطقه انتقال گوشته در عمق 400 تا 600 کیلومتری زمین، فقط از کربن آلی بازیافتی استفاده می‌شود.

به گفته این محققان، «این مسئله ممکن است به محیط فیزیکی و شیمیایی آن جا ربط داشته باشد. اما در کل به هیچ عنوان غیر معمول نیست که یک کشف علمی جدید، سؤالات بیشتر و جدیدی را ایجاد کند که برای پاسخ به آن‌ها، نیاز به تحقیقات بیشتری داشته باشیم».

شایان ذکر است این یافته‌های جالب را مجله بین المللی Nature’s Scientific Reports منتشر کرده است.